آخرین اخباراسلایدشوافغانستانفرهنگ عامهگزارش

بحران‌های سیاسی مزمن و اوضاع پریشان مراکز فرهنگی کابل

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید
همزمان با سقوط افغانستان و فروپاشی نظام سیاسی جمهوری تمام ابعاد زندگی در افغانستان دگرگون شده و از تحولات سیاسی متاثر شد. مراکز فرهنگی نیز بی نصیب نمانده و در پی تحولات با وضع پریشانی مواجه شده است. مراکز فرهنگی پلسرخ شهر کابل که زمانی قلب تپنده کتاب و شعر و سینما و موسیقی و داستان نویسی و رسانه بود، اکنون خاموش و خالی است.

به گزارش خبرگزاری دید، چارراهی پل‌سرخ بیشترین کافه‌های شهر کابل را در خود جا داده بود و پاتوق فرهنگیان، شاعران، نقاشان، فعالان اجتماعی، سینماگران، اهل موسیقی، نویسندگان و خبرنگاران بود و همه در آن کافه‌ها به دیدار و گفت‌وگو می‌پرداختند، امروز اکثریت این کافه‌ها سقوط کرده است.
کافه «آی خانم» که یکی از قدیمی‌ترین کافه‌ها در پل‌سرخ است بعد از سقوط کشور به گونه بی‌سابقه ورشکست شده است.
احمد ظاهر منتظر مسئول مجموعه «آی‌خانم» در صحبت به خبرگزاری دید، می‌گوید که پیش از سقوط کشور به طور معمول روزانه ۳۰۰ مشتری داشتند که این رقم بعد از سقوط کابل به حداکثر ۲۰ مشتری رسیده است.
آقای منتظر همچنان گفت که وضعیت کار و بار در تمام عرصه‌ها اصلاً خوب نیست و وضعیت کاری ما نیز صد در صد تغییر کرده است پیش از این ۷۰ درصد مشتریان ما را زنان تشکیل می‌داد ولی بعد از سقوط کابل این وضعیت کاملاً تغییر کرده است.

مسئول کافه «آی خانم» همچنان گفت که پیش از این در کافه ما ده نفر مشغول به کار بودند که در حال حاضر سه نفر کارمند داریم که آن هم زیاد هست.
پیش از این پل‌سرخ به داشتن کافه‌ها و مراکز فرهنگی مشهور بود و از نمایشگاه‌های کتاب تا برنامه‌های شعرخوانی و رونمایی از آثار نویسندگان در این کافه‌ها برگزار می‌شد.
بعد از سقوط کابل و فروپاشی نظام اکثریت کافه‌ها و مراکز فرهنگی در شهر کابل بسته شده است فقط چند کافه در پل‌سرخ باز هست که با وضعیت بد مالی به سر می‌برد.

آقای منتظر همچنان می‌گوید که بعد از سقوط کابل در روزهای اول زنان که به کافه مراجعه می‌کردند فقط یک پرسش داشتند که آیا ما می‌توانیم اینجا بنشینم و گفت‌وگو کنیم یا خیر.
وی در ادامه گفت: با آنکه «امارت اسلامی» تاکنون هیچ دستورالعمل یا تذکری برای مسئولان کافه‌ها صادر نکرده است ولی بعضی از افراد با خودسانسوری مقررات را تغییر داده و بعضی محدودیت ها را برای مشتریان شان وضع کردند.
مسئول کافه آی خانم با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده در کشور گفت که اگر وضعیت اقتصادی مردم به همین منوال پیش برود ما هیچ راهی جز بستن کار و بار نداریم چون هزینه‌ها در این نقطه شهر کابل نسبتاً زیاد است.
از آنجایی که کافه‌ها در تمام کشورها محلی برای بازدید دوستان و تبادل اطلاعات است در کابل نیز بیشتر مشتریان را همین کافه‌ها به خودشان جذب کرده بود. هفته یک بار برنامه‌های فرهنگی، رونمای آثار نویسندگان، شب شعر، نمایشگاه‌ها و دیگر برنامه‌ها در این مراکز برگراز می‌شد که امروزه با خطر جدی فروپاشی مواجه است.
نیکی تبسم مسئول کافه تبسم که در غرب کابل موقعیت داشت در صحبت به خبرگزاری دید‌‌، می‌گوید: همان روز که کابل به دست طا-لبان سقوط کرد من و چند کارمند کافه تبسم که دختران بودند در کافه حضور داشتیم و برخی‌ از دکانداران برای شان تذکر دادند که بنرهای تبلیغاتی که در آن عکس زنان باشد را از بین ببرد.


تبسم همچنان گفت که در کافه تبسم تمام کارمندان آن دختران بود و از همان روز سقوط کابل همه وظیفه شان را ترک کردند و دیگر جرئت آمدن و آغاز کردن کار در کافه را ندارند.
وی افزود که بعد از سقوط کابل کافه تبسم مسدود است و سه ماه می‌شود که کرایه مکان کافه را بدون هیچ درآمدی پرداخت می‌کند. او افزود با آن که چندین بار کافه‌ را به فروش گذاشتم هیچ کسی برای خریدن آن پیدا نشده است.
تبسم از طا-لبان می‌خواهد که به تمام زنان کشور اجازه کار بدهد و بگذارند که زنان که نان آور خانواده شان هستند به کار برود و فعالیت‌های اقتصادی شان را ادامه بدهند.
خبیب مسئول مرکز فرهنگی پلسرخ به خبرگزاری دید گفت که بعد از سقوط کشور به دست طا-لبان تمامی ابعاد این مرکز فرهنگی تعطیل است و هیچ مشتری ندارند. او افزود که پیش از این زنان و دختران بیشتر مشتری ما بودند ولی اکنون روزانه چهار تا پنج نفر به این مرکز فرهنگی مراجعه می‌کند.
مرکز فرهنگی پل‌سرخ ( شهر کتاب) در سال‌های اخیر به فعالیت آغاز کرد و با برگزاری برنامه‌های فرهنگی به وعده‌گاهی برای جوانان شهر کابل مبدل شد. این مرکز به مناسبت‌های مختلف نمایشگاه‌هایی را برگزار می‌کرد.

مسئول فرهنگی شهر کتاب همچنان گفت مشتریانی که برای خرید کتاب می‌آمدند به حداقل رسیده است و کسانی که برای خرید کتاب می‌آید نیز توان پرداخت هزینه کتاب را ندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا