آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

بحران اقتصادی در افغانستان؛ مردم تاوان تنش‎های سیاسی را می‌پردازند

برخورد ایدئولوژی‌ها بین غرب و طا-لبان، مردم افغانستان را در تنگنا قرار داده است. هر دو باید از موقعیت خود کوتاه بیایند، خودخواهی را کنار بگذارند و برای بهبود رنج مردم اقدام کنند

اکسپرس تریبون
در بحبوحه کشمکش بین جامعه جهانی و حکومت جدید افغانستان، مردم افغانستان آشکارا نادیده گرفته شده‌اند. به نظر می‌رسد که منافع شخصی و لفاظی‌های تحریف شده غالب شده است، زیرا شهروندان همچنان زیر تنش‌های بی‌سابقه در منطقه مورد حمله قرار می‌گیرند.
از یک سو به نظر می‌رسد که طا-لبان مشتاق اعمال ایدئولوژی خود با توجه اندک به حقوق بشر هستند، در حالی که از سوی دیگر جامعه بین‌المللی همچنان به اعمال فشار بر دولت از طریق تحریم‌ها و محدودیت‌ها ادامه می‌دهد.
تحریم‌ها اقتصاد کشور را ویران کرده و این وضعیت منجر به گرسنگی و فقر گسترده شده است. اندیشکده گروه بین‌المللی بحران مستقر در ایالات متحده هشدار داده است که اگر کمک قابل توجهی ارائه نشود، حدود یک میلیون کودک افغان ممکن است در زمستان امسال از گرسنگی بمیرند.
اما باید توجه داشت که کمک‌های اضطراری کافی نخواهد بود و آنچه که افغانستان در این برهه از زمان به شدت به آن نیاز دارد، مشارکت اقتصادی جهانی برای بازسازی سریع پایه‌های اقتصاد متلاشی شده‌اش است.
در این راستا، ایالات متحده با مسدود کردن دارایی‌های ۹٫۴ میلیارد دالری افغانستان در خارج از کشور، دولت طا-لبان را برای اتخاذ یک سیستم دموکراتیک تحت ارزش‌های لیبرال غربی تحت فشار قرار داده است.
دولت طا-لبان نیز که ابتدا در این مورد مردد بود، اکنون به نظر می‌رسد در جهت دستیابی به احساسات جامعه بین‎المللی تلاش می‌کند. با این حال قوانین آنها به طور کلی سرکوبگر باقی مانده است.
مسئله از منظر بشردوستانه ساده است: برخورد ایدئولوژی‌ها بین غرب و طا-لبان، مردم افغانستان را در تنگنا قرار داده است. هر دو باید از موقعیت خود کوتاه بیایند، خودخواهی را کنار بگذارند و برای بهبود رنج مردم اقدام کنند.
آنها نیازی به پذیرش یکدیگر ندارند، اما می‌توانند با هم کار کنند تا به مردمی که بیش از ۲۰ سال است در رنج هستند، کمک کنند. عزت و احترام به زندگی باید بر همه چیز پیروز شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا