آخرین اخبارافغانستانتحلیلصلح

بحران انتخاباتی ۲۰۱۴ نباید تکرار شود

اکنون که در شرایط بحرانی و پیچیده‌ای قرار داریم، نیاز است که قاعده بازی را مراعات کرده و فرهنگ قبولی بازندگی و تبریک گفتن به برنده را، مُهر تأیید بگذاریم

انتخابات ۲۰۱۴؛ بحرانی که ضربه مهلکی بر پیکر قانون‌اساسی، مردم‌سالاری و اعتماد توده‌ای وارد کرد و بر آن شد که اعتماد و اطمینان شهروندان افغانستان به این پروسه کاهش یابد.
پس از سقوط امارت اسلامی طالبان و شکل‌گیری نظام سیاسی مبتنی بر قانون اساسی جدید، تاکنون ۴ بار انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان برگزار شده است و بدون تردید انتخابات چهره روشن مردم‌سالاری و دموکراسی است که در سایه آن می‌توان یک حکومت خودکفا، مقتدر و برخاسته از متن مردم بنا کرد. در انتخابات ۵ سال قبل مردم با تفکر دولت‌سازی و تعیین زعیم افغانستان به پای صندوق‌های رای رفتند، ولی نتیجه به جایی رسید که نباید می‌رسید. شماری از شهروندان کشور خواسته و ناخواسته مایع آتش‌زا به بحران ریختند و و حتی قبل از بحران سیاسی، بحران فکری آفریدند و دست‌آویز کسانی شدند که در تلاش خلق بحران و قدرت‌گیری از طریق زور بودند.
در نتیجه در ۲۰۱۴ افغانستان بر لبه پرتگاه سقوط نزدیک شد و هرازگاهی انتظار می‌رفت که یکبار دیگر مردم افغانستان به‌سوی جنگ‌های خانمان‌سوز داخلی سوق داده شوند، اما با پادرمیانی جان‌کری وزیر خارجه پیشین امریکا حکومت وحدت ملی شکل گرفت و تنش‌ها با گماشته شدن محمد اشرف غنی به‌عنوان رییس جمهور و عبدالله عبدالله به‌حیث رییس اجرایی فرونشست.
پس لرزه‌های حکومت وحدت ملی جز افزایش ناامنی، فقر اقتصادی، بیکاری و مهاجرت سیل‌آسا، چیز دیگری در پی نداشت و فقط مردم افغانستان بودند که قربانی می‌شدند. انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ یکی از پرچالش‌ترین انتخابات‌ها در تاریخ افغانستان بود. بر اساس گزارش‌ها، در انتخابات ۲۰۱۴ هفده نوع تقلب صورت گرفته بود. از پر کردن صندوق‌ها گرفته تا خریداری دی‌اف‌سی و استفاده از امکانات دولتی و آوردن پول از استخبارات بیرونی.
اکنون که بیش از ۵ سال از آن روزها می‌گذرد و بیشتر از یک هفته از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان می‌گذرد، یکبار دیگر زمزمه‌های خلق بحران و سوار شدن بر خر شیطان به گوش می‌رسد. در چند روز گذشته برخی از تیم‌ها خود را برنده اعلام کردند، در حالی که تاکنون کوچک‌ترین آمار از برنده بودن و یا بازنده بودن نامزدی از سوی کمیسیون انتخابات که مرجع اصلی روند انتخابات و اعلام نتایج است، اعلام نشده است.
روز گذشته فضل‌احمد معنوی عضو رهبری تیم ثبات و همگرایی اعلام کرد که انتخابات افغانستان به‌دور دوم نخواهد رفت و یک برنده دارد. این در حالیست که عبدالله عبدالله دو روز پس از برگزاری انتخابات، خود را برنده اعلام کرده بود. در همین حال، آقای معنوی با اشاره به انتخابات ۲۰۱۴ اظهار داشت که خواب تقلب‌ها در ۲۰۱۴ تکرار نخواهد شد.
بر اساس گفته‌ها و اظهارات مقامات مسئول، در ۲۰۱۴ تقلب‌های گوناگون انجام شد که در نتیجه سه حکومت به‌میان آمده بود.
اول؛ حامد کرزی که رییس جمهور برحال بود و به‌عنوان زعیم قانونی مردم افغانستان در ارگ حضور داشت.
دوم؛ محمد اشرف غنی به‌عنوان یکی از طرف‌های تنش‌های انتخاباتی از سوی مرجع با صلاحیت (کمیسیون انتخابات) به‌حیث رییس جمهور افغانستان اعلام گردیده بود.
سوم؛ عده‌ای با تجمع در خیمه لویه‌جرگه عبدالله عبدالله را رییس جمهور اعلام کردند و ادعا نمودند که بیشترین آرا از داکتر عبدالله بوده است.
اکنون که در شرایط بحرانی و پیچیده‌ای قرار داریم، نیاز است که قاعده بازی را مراعات کرده و فرهنگ قبولی بازندگی و تبریک گفتن به برنده را، مُهر تأیید بگذاریم.

نویسنده

سید الیاس احمدی

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا