آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

عطامحمد نور:

برای دفاع از کشور آماده‌ام با دوستم و محقق مشترک کار کنم/ بر اساس پالیسی حکومت برخی ولسوالی‌های صعب‌العبور تخلیه می‌شود

عطامحمد نور رهبر جمعیت اسلامی در یادداشتی از آمادگی برای کار مشترک و هماهنگ با مارشال دوستم و محمد محقق در دفاع از کشور خبرداده و گفته که حاضر است، طبق یک «پالیسی روشن» بدون شکل‌دهی حکومت «ملوک‌الطوایفی» برای دفاع از افغانستان تلاش کند.


به گزارش خبرگزاری دید: عطامحمد نور رهبر جمعیت اسلامی امروز شنبه(۲۲ جوزا) در یادداشتی که در صفحه فیسبوکش منتشر شده، نسبت به قضایای اخیر شمال کشور واکنش نشان داده است.
آقای نور در این یادداشت گفته است که «من با محترم مارشال عبدالرشید دوستم نه‌تنها مشکل ندارم که دوست دارم در مشوره و هم‌آهنگی با ایشان و محترم استاد حاجی محمد محقق، مطابق یک پالیسی روشن بدون شکل دهی حکومت ملک‌الطوایفی برای دفاع از سرزمین خویش به پیش برویم».
به باور آقای نور، «مارشال دوستم حق دارد تجهیزات و امکاناتی را که از برخی کشورها بدست آورده است، به نمایش بگذارد و از آن در دفاع از وطن استفاده کند. اما ما به دفاع جمعی و بسیج کلان نیاز داریم».
رهبر جمعیت اسلامی در بخشی از یادداشتش نوشته: این یاد داشت برای آنانی است که شاید از قضایای گذشته و امروز کم‌تر آگاهی دارند نه برای آنانی که آگاه اند و آگاه بودن شان را کتمان می‌کنند.
متن کامل یادداشت رهبر جمعیت اسلامی:
هموطنان عزیز،‌ مردم آزاده و سربلند کشور!

این یاد داشت برای آنانی است که شاید از قضایای گذشته و امروز کم‌تر آگاهی دارند نه برای آنانی که آگاه‌اند و آگاه بودن شان را کتمان می‌کنند.
در‌‌ حال حاضر من و خانواده‌ام تحت معالجه قرار داریم، به جز خالد نور و سیر‌ نور که در مزار شریف هستند، بقیه اعضای خانواده در قرنطین بسر می‌بریم.
من هنوز نزده سال نداشتم به سنگر رفتم و تا امروز در خدمت مردم و کشور قرار دارم. تازه از مکتب فارغ شده بودم که به سنگر مقدس جهاد رفتم و دشواری‌های بی‌شماری را هم در زمان جهاد، هم پس از آن و هم‌چنان در دورهٔ مقاومت متحمل شدم. بدنم پر از زخم و هنوز پارچه‌های بم در‌‌ آن وجود دارد.
با آنکه من مسئولیت جنگ را ندارم، اما از هیچ رویداد کشور بی خبر و در برابر آن بی‌توجه نیستم که شرح آن در اینجا ممکن نیاز نباشد. ده‌ها فرمانده و صدها هم‌سنگر خود را تنها در همین یک‌سال گذشته در جنگ با دشمنان میهن از دست داده‌ام. قدرت، ثروت، امکانات، تجهیزات و‌ دستور جنگ را حکومت در اختیار دارد نه من و متاسفانه نمی‌دانند که چه‌کنند. در کنار ضعف در سوق و اداره، حسادت، تنگ نظری و بخل‌نیز در دستور کار حلقه‌هایی قرار دارد.
در زمان جهاد منحیث معاون و آمر جبهه و در دورهٔ مقاومت به عنوان عضو شورای رهبری و مسئول سیاسی نظامی زون شمال دولت اسلامی و فرمانده قول اردوی شماره ۷ مبارزه می‌کردم و در زمان تصدی ولایت بلخ نیز جنگ را از بلخ به قدری دور بردیم که ولسوالی‌های این ولایت به بستر امن و آرام زندگی مبدل شده بود.
بدون شریک سازی دیگران در تصمیم گیری‌ها و سهم‌دهی به تمام اقوام و طرف‌های دخیل در قضایای کشور و بدون علاقه و تصمیم به شکل دهی اجماع ملی، ممکن نیست به صلح، آرامش و مهار دشمن نایل آییم. اکنون مسئولیت رسمی تصمیم گیری وضعیت کشور را حکومت دارد، وقتی ما از این سرزمین دفاع می‌کردیم، ما را جنگ سالار خواندند و توطئه‌های بی‌شمار چیدند. اگر قرار شد ما مسئولیت جنگ‌ را بدوش بگیریم، آنگاه یکبار دیگر ثابت خواهیم کرد که مدافعین این سرزمین کی‌ها اند. همانطوری که با شانزده هم‌سنگرم در قلب دشمن در دره صوف ولایت سمنگان در ساحه تحت محاصره دشمن وارد شدیم و مقاومت را به پیروزی رسانیدیم، هرباری نیاز شود، برای دفاع از مادر وطن از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.
کسانی که در مورد ما قضاوت نا آگاهانه دارند، یکبار به تاریخ جهاد و مقاومت سر بزنند و یا حکایات حریفان مغلوب ما را مرور کنند، آنگاه می‌دانند ما چه کرده‌ایم.
بر بنیاد پالیسی جدید حکومت، آن‌شمار‌ ولسوالی‌های صعب‌العبور که ظرفیت دفاع و اکمال نیرو در آنجا دشوار است، تخلیه می‌گردد، اما این کار باید در مشوره با مردم محل و فرماندهان محلی صورت گیرد تا از آسیب رسیدن بیشتر به مردم جلوگیری صورت گیرد. بزرگان محل در سطح چنین ولسوالی‌ها با مسئولان محلی حکومت در تماس بوده، بر‌ حفاظت از مردم تلاش خواهند کرد.
من با محترم مارشال عبدالرشید دوستم نه ‌تنها مشکل ندارم که دوست دارم در مشوره و هم‌آهنگی با ایشان و محترم استاد حاجی محمد محقق، مطابق یک پالیسی روشن بدون شکل دهی حکومت ملوک‌الطوایفی برای دفاع از سرزمین خویش به پیش برویم.

مارشال دوستم حق دارد تجهیزات و امکاناتی را که از برخی کشورها بدست آورده است، به نمایش بگذارد و از آن در دفاع از وطن استفاده کند. اما ما به دفاع جمعی و بسیج کلان نیاز داریم.

نقدکردن کار ساده‌ و بدون مصرف است، اما وقتی وارد عمل شویم، درک می‌کنیم که با چه دشواری‌هایی روبرو می‌شویم. میدان فیسبوک، میدان نبرد نیست.
به لطف پروردگار بزودی تا روزهای آینده برمی‌گردم و در کنار مردمم مانند همیشه باقی میمانم و تصامیم بعدی را مطابق منافع مردم اتخاذ می‌کنیم.
به امید صلح و ثبات و آرزوی سلامتی همه، بویژه بیمارانی که در‌ این روزها دچار ویروس کرونا شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا