آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمدسته بندی نشدهسیاست

بهانه تراشی طالبان؛ تمام «جهت»‌ها در تیم مذاکره کننده دولت حضور ندارند

گروه طالبان در واکنش به تشکیل هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان، با نشر اعلامیه‌ای مخالفت کرده و آن را خلاف آنچه دانسته که این گروه با امریکا توافق کرده است.


گروه طالبان گفته است که تیم مذاکره کننده باید در توافق با «تمام جهت‌ها» تشکیل شود؛ زیرا این گروه تاکید دارد که با حکومت افغانستان منحیث «یک جهت» وارد مذاکره خواهد شد.
طالبان ادعا دارند که جهت‌های دیگر از این هیئت مذاکره رضایت ندارند. اما این گروه در اعلامیهٔ خویش در مورد «تمام جهت‌ها» معلومات بیشتر ارائه نکرده است.
این در حالی است که ایالات متحده امریکا از تشکیل این هیئت استقبال کرده است.
پس از اعلام هیات مذاکره کننده از سوی حکومت، سفارت امریکا در کابل در یک توییت نوشت که این هیئت بار توقعات یک ملت را بر دوش می‌کشد و ایالات متحده آماده است تا مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان را تسهیل کند.
در این حال، زلمی خلیلزاد نمایندگان ویژه ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان که توافقنامه با طالبان را امضا کرده است، هیئت حکومت افغانستان را همه شمول عنوان کرد.
آقای خلیلزاد ناوقت روز جمعه (هشتم حمل) در صحفۀ توییترش تاکید کرده است که این هیئت نمایانگر نمای واقعی ملت افغانستان است.
ریاست جمهوری گفته است که این هیئت «پس از غور و مداقه و مشوره‌های لازم با تمام جناح‌ها و اقشار تاثیرگذار جامعه» تعیین شده اند، وظیفه دارند تا در مذاکرات صلح با طالبان از حکومت افغانستان نمایندگی کنند».
در ترکیب این هیئت فاطمه گیلانی، نادر نادری، عبدالمتین بیک، فوزیه کوفی، ضرار احمد مقبل، عبدالهادی ارغندیوال، محمد رسول طالب، حبیبه سرابی، غیرت بهیر، محمد حفیظ منصور، غلام فاروق مجروح، عنایت‌الله بلیغ، باتور دوستم، کلیم الله نقیبی، محمد ناطقی، ایوب انصاری، شهلا فرید، شریفه زرمتی، خالد نور و امین احمدی به صفت اعضای هیئت معرفی شدند و معصوم ستانکزی، رییس پیشین امنیت ملی ریاست این هیئت را به عهده دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا