آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

امرالله صالح:

به خارجی‌ها راست نمی‌گویم/ امریکا از افغانستان خارج نمی‌شود/ نیازی به اعتماد بر خلیلزاد نداریم

«گفت‌وگوهای میان‌افغانی، رابطه ایالات متحده امریکا با افغانستان، نقش پاکستان در مسئله جنگ و صلح افغانستان»، از موضوعات کلیدی بود که در مصاحبه ویژه شبکه طلوع‌نیوز با امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری، به آن پردخته شد.

گفت‌وگوهای میان‌افغانی

به گزارش خبرگزاری دید، معاون نخست ریاست جمهوری در این مصاحبه، در خصوص تاخیر گفت‌وگوهای میان‌افغانی، گفت که دو نزاکت، سبب گشت که این گفت‌وگوها به تاخیر انداخته شود: یک، بنابر تغییراتی که در هیئت طالبان به وجود آمد، این هیئت نتوانست در تاریخ معین به دوحه بیاید. دوم، عدم رهایی شش زندانی گروه طالبان بود که سه کشور به رهایی آنان مخالفت کردند.

او در خصوص رهایی پنج هزار زندانی گروه طالبان گفت: ما پنج هزار زندانی طالب را ز دل خوش رها نکردیم. این قیمتی بود که به لحاظ اخلاقی، به صلح پرداخت کردیم.

صالح در پاسخ به این پرسش که آیا چارچوب زمانی برای شروع گفت‌وگوهای میان‌افغانی وجود دارد، گفت: در قید هیچ گونه چارچوب زمانی نیستیم. تا زمانی که مطمئن نشویم، عزت ملت ما تامین نمی‌شود، ما مطابق تقسیم اوقات هیچ قدرتی در مذاکرات تن نمی دهیم.

او در این مصاحبه حکومت افغانستان را از لحاظ سیاسی در برابر گروه طالبان برنده عنوان کرده و گفت: نه ما جنگ را باخته‌ایم و نه هم طالبان. اما، ما سیاست را بردیم و طالبان در سیاست باخته‌اند. هرکسی که از زیر سلطه طالب بیرون می‌شود، ولو از هر قومی که باشد، به فغان رسیده‌است.

معاون نخست ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که اگر طالبان گفتند، آتش‌بس می‌کنیم، اما، در برابر آن حکومت موقت می‌خواهیم، تصریح کرد: ابداً! حکومت موقت را نمی‌پذیریم. بحث ما حفظ نظام است و جلوگیری از فروپاشی نظام است. طالب دوصفحه در باره اقتصاد در مانیفیست خود ندارد.

با این همه اما، او در این مصاحبه طالبان را گروه تروریستی خوانده و گفت: به عنوان یک فرد (امر الله صالح) نه به عنوان معاون رییس‌جمهور از حیث فکر با طالب آشتی‌ناپذیر استم و آماده نیستم، با این گروه کار نمی‌کنم.

رابطه حکومت افغانستان با ایالات متحده امریکا

 امرالله صالح در خصوص حضور نیروهای امریکایی در افغانستان گفت که اگر امریکایی‌ها بخواهند بروند، راه شان سفید. او اضافه کرد: یک ملت را در تار/نخ این که امریکا کی می‌رود و کی می‌باشد، نگهداشتن کار درستی نیست. یادتان باشد که امریکا نه به خاطر اشک یتیم ما آمده و نه هم به خاطر سیر کردن گرسنه های ما، به خاطر منافع خود آمده، اگر منافع شان نبود، می روند.

صالح در این باره توضیح داد: امریکا به ما نیاز دارد و ما به امریکا نیاز داریم. موقعیت ما بی‌نهایت با ارزش است. او به تماس تیلفونی رییس‌ جمهور غنی با مشاور امنیت ملی امریکا اشاره کرده و گفت: رییس‌ جمهور در حالی که من نیز کنارش بودم با اوبرایان مشاور امنیت ملی امریکا تماس تیلفونی داشتند. رییس‌جمهور از وی پرسید که منزل مقصود شما از مذاکرات صلح چیست؟ او گفت: افغانستان متحد، دموکراتیک، در صلح با خود، در صلح با بیرون و نظامی که نباید بی‌احترامی به یک انسان این سرزمین کند.

امرالله صالح در پاسخ به این پرسش که آیا امریکا از افغانستان خارج می‌شود، گفت: امریکا از افغانستان خارج نمی‌شود. این‌جا منافع استراتژیک، اقتصادی و منفعت منطقه‌‌ای دارد. مصرف شان تقلیل یافته، کشته نمی‌دهند و قیمت نمی‌پردازند. چرا خارج شود؟. او اضافه کرد: امریکایی‌ها یک میلیارد دالر در ترمیم وسایل اردو مصرف می کنند، ما حاضر استیم همین را در صدمیلیون انجام دهیم.

معاون نخست ریاست جمهوری در باره رییس‌ جمهور ترامپ، تصریح کرد: رفتار ترامپ در دنیای سیاست، رفتار نرمال نیست. همچنان او در باره زلمی خلیل‌زاد تصریح کرد: ما نیاز نداریم که به خلیلزاد اعتماد داشته باشیم. خلیلزاد یک امریکایی است و به حیث یک امریکایی همراهش صحبت می‌کنم.

نقش پاکستان در مسئله جنگ و صلح افغانستان

امرالله صالح با بیان این که پاکستان در مسئله افغانستان از مرحله انکار به مرحله اعتراف رسیده است، گفت: بعد از یازده سال با لوی درستیز پاکستان و رییس آی‌اس‌آی در ارگ جلسه داشتم. لوی‌درستیز پاکستان گفت که آقای صالح تمام گپ‌هایت راست است. ما با طالبان استیم. ولی به دو دلیل طرفدار صلح استیم، اول، از این هراس داریم که اگر امریکا بیشتر بی‌عزت شود، از پاکستان انتقام می‌گیرد. دوم این که ما می خواهیم از موقف جمهوریت دفاع کنیم. پاکستان از مرحله انکار به مرحله اعتراف رسیده است.

همچنان معاون نخست ریاست جمهوری مدت قرارداد خط دیورند را ختم شده عنوان کرده و افزود: دیورند به عنوان یک خط مرزی بالای یک دولت ضعیف در افغانستان تحمیل شده است. حالا مدت این قرارداد به پایان رسیده است. ما نیاز به مذاکره در این مورد داریم. ما نباید این قباله مفت را به پاکستانی‌ها بدهیم.

 رییس‌جمهور و معاون نخست

معاون نخست ریاست جمهوری در خصوص رابطه‌اش با رییس‌جمهور غنی، گفت: من بازوی رییس‌جمهور استم. رابطه ما و رییس‌جمهور محمداشرف غنی، یک رابطه عیارانه است.

توافق سیاسی با عبدالله عبدالله

همچنان وی در ارتباط به توافق سیاسی با عبدالله عبدالله گفت: قرارداد میان حکومت و داکتر عبدالله نامش تقسیم قدرت نیست. نام آن جذب داکتر عبدالله و یارانش در حکومت است. یک توافق سیاسی است. ما بدون مشورت با آن‌ها می‌توانیم وزیر معرفی شده شان را عزل کنیم.

قضیه کرام‌الدین کریم

صالح در باره موضوع دست‌گیری کرام‌الدین کریم رییس پیشین فدراسیون فوتبال کشور گفت: بالای کرام الدین کریم یک دوسیه است، یک دوسیه بسیار شرم‌آور است. کلان‌سازی این طور آدم‌ها در مطبوعات نیز غلط است. وی اضافه کرد: کرام الدین اگر ادعا دارد که بی‌گناه است، بیاید در محکمه بی‌گناهی خود را در حضور مطبوعات ثابت بسازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا