آخرین اخباراسلایدشوخبر های مهمسیاستمنطقه

بیست‌ویکمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای با غیبت افغانستان آغاز شد

بیست‌ویکمین اجلاس سران سازمان شانگهای با محوریت افغانستان در حالی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد که افغانستان در آن هیچ نماینده ندارد.


به گزارش خبرگزاری دید، بیست‌ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای دقایقی پیش با حضور سران کشورهای عضو و ناظر با محوریت افغانستان و بدون نماینده‌ای از این کشور، در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان آغاز شد.
این اجلاس به ریاست تاجیکستان و با حضور روسای جمهور قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، ازبیکستان، ایران، بلاروس، ترکمنستان و شرکت مجازی روسای جمهور روسیه، چین، هند و مغولستان در حال برگزاری است.
بررسی طیف وسیعی از موضوعات همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقلی، امنیتی، مبارزه با پیامدهای همه گیری کرونا در دستور کار این اجلاس قرار دارد.
قرار است در این اجلاس روند پذیرش ایران به عضویت کامل این سازمان و اعطای موقعیت شریک گفت‌وگو به مصر، قطر و عربستان سعودی صورت گیرد.
سران کشورها همچنین مورد دبیرکل جدید سازمان همکاری شانگهای و مدیر کمیته منطقه‌ای مبارزه با تروریزم سازمان همکاری شانگهای تصمیم خواهند گرفت.
در پایان این اجلاس مراسم امضای اسناد همکاری کشورهای عضو برگزار خواهد شد.
گفته شده که این اجلاس موضوع افغانستان را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد، اما هیچ هیئتی از نمایندگی از افغانستان در آن حضور ندارد. یک منبع گفته است که رییس جمهور تاجیکستان با حضور نماینده طالبان در آن مخالفت کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا