آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

وزارت زراعت:

بیش از ۵ هزار تُن جلغوزه به چین صادر شده است

وزارت زراعت آبیاری و مالداری و اداره‌ امور ریاست‌ جمهوری کنفرانس یک روزه‌‌ای را در باره‌ سرمایه‌گذاری و انکشاف جلغوزه با حضور شماری از تاجران و صادرکنندگان جلغوزه و مسئولان اتحادیه‌ تولیدکنندگان جلغوزه برگزار کردند.

وزارت زراعت آبیاری و مالداری و اداره‌ امور ریاست‌ جمهوری کنفرانس یک روزه‌‌ای را در باره‌ سرمایه‌گذاری و انکشاف جلغوزه با حضور شماری از تاجران و صادرکنندگان جلغوزه و مسئولان اتحادیه‌ تولیدکنندگان جلغوزه برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، نصیراحمد درانی وزیر زراعت آبیاری و مالداری می‌گوید که این کنفرانس به‌ منظور تقویت حکومت و سکتور خصوصی در زمینه‌ افزایش میزان صادرات جلغوزه و سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تر برگزار شده است. آقای درانی گفته است که بررسی مشکلات سکتور خصوصی و یافتن راه‌حلی برای آن نیز از اهداف این کنفرانس است.
او تأکید کرد که حکومت مسئولیت دارد تا سرمایه‌گذاری‌ها را در این زمینه حمایت و حفاظت کند.
وزیر زراعت همچنین گفت که طی سال جاری گام‌های مؤثری برای صادرات جلغوزه برداشته شده است.
به گفته‌ او، ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و چین برای صدور جلغوزه سیاه به آن کشور توجه به صنعت جلغوزه و همچنین آوردن برخی از اصلاحات دیگر از جمله‌ این اقدامات است.
اگر چه در زمینه‌ ارزش صادرات جلغوزه در کشور ناوقت اقدام شده است اما دولت توانسته پس از ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و چین یک‌هزار و صد متریک تُن جلغوزه سیاه به چین صادر کند. ارزش صادرات جلغوزه سیاه به چین از طریق دهلیز هوایی، به ۴۴ میلیون و ۸۸۰ هزار دالر می‌رسد.
آقای درانی تاکید کرد که ۱۵۰ تن جلغوزه‌ دیگر همین اکنون آماده‌ صادر کردن است.
او ابراز داشت که ترکیه نیز برای خریداری جلغوزه افغانستان تمایل نشان داده و قرار است یک محموله‌ جلغوزه به آن کشور نیز صادر شود.
وزیر زراعت گفت که جلغوزه افغانستان از شهرت و قیمت بالایی در بازارهای جهانی برخوردار است و همین اکنون به بلندترین قیمت در بازارهای بیرون از کشور فروخته می‌شود.
آقای درانی می‌گوید که افغانستان هم اکنون قادر به تولید ۲۳ هزار تُن جلغوزه در سال است و ظرفیت تولید ۳۵ هزار تن در سال را دارد.
وزیر زراعت، آبیاری و مالداری از تاجران و سرمایه‌گذاران خواست تا در سکتور جلغوزه که ظرفیت‌های خیلی خوب وجود دارد، سرمایه‌گذاری کنند ما سرمایه‌گذاران را در رسیدن به این هدف کمک می‌کنیم و توان‌مندی ارایه سرتفکیت معتبر مطابق به معیارهای بین‌المللی را برای صدور آن داریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا