آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشرگزارش

سقوط مالستان؛

بیش از ۳ هزار خانواده آواره شده/ بیش از ۴۰ غیر نظامی را طالبان کشتند

خانواده‌های قربانیان ولسوالی مالستان ولایت غزنی طی یک کنفرانس خبری اعلام کردند که از وضعیت بحرانی آوارگان جنگ در ولسوالی مالستان نگران هستند. آنان می‌گویند که بیش از ۳ هزار خانواده آواره شده‌، طالبان مردم ملکی را کشتند، دارایی‌های شان را غارت کردند و منازل مسکونی را آتش‌ زدند.

سید حسین حسینی—خبرگزاری دید
به گزارش خبرگزاری دید: خانواده شهدا، زخمیان، بیجا شدگان و باز مانده‌های جنگ در ولسوالی مالستان غزنی، امروز یکشنبه (۳ اسد) در یک کنفرانس خبری در کابل، نگرانی خود را از وضعیت آوارگان جنگ ناشی از حمله طالبان در این ولسوالی اعلام کرده و می‌گویند که بعد از درگیری و سقوط این ولسوالی بیش از ۳ هزار خانواده آواره شده‌ است.
مینا نادری عضو جامعه مدنی و باشنده ولسوالی مالستان غزنی، گفت: «بر اساس معلومات رسیده در جریان حمله و تسلط جنگجویان گروه طالبان در ولسوالی مالستان، بیش از ۴۰ نفر کشته شده است. این قربانیان شامل نظامیان و غیر نظامیان و در میان غیرنظامیان کودکان و زنان نیز شامل هستند».


به گفته وی، گروه طالبان پس از تسلط به این ولسوالی مرتکب جنایت جنگی شده و غیر نظامیانی را که در جنگ دخیل نبودند به رگبار بسته‌اند، به خانه‌های مردم یورش برده و پس از غارت اموال، منازل مسکونی را به آتش کشیده، در مرکز این ولسوالی دکان‌ها را نیز تخریب و غارت کرده‌اند.
آصف سحر دیگر باشنده این ولسوالی گفت: «حمله طالبان بر ولسوالی مالستان علاوه بر وارد کردن تلفات بر غیر نظامیان و خسارات مالی، باعث بیجا شدن هزاران نفر شده است. در حال حاضر صدها خانواده که بیشتر اعضای آن زنان و کودکان هستند، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و در شرایط بد در مناطق همجوار مالستان و شهر کابل کوچیده‌اند، بیش از ۳ هزار خانواده آواره شده‌ است».


او همچنان می‌گوید که حضور گسترده گروه طالبان در این ولسوالی باعث شده تا ارائه خدمات دولتی اعم از اداری و صحی در وضعیت بد کرونایی متوقف شود.
باشندگان، آوارگان و خانواده‌های قربانیان ولسوالی مالستان نگرانی خود را با نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری در میان گذاشته و خواستار کمک شدند.
آنها از حکومت خواستند که هرچه زودتر برای بازپسگیری ولسوالی مالستان اقدام نموده برای بازگرداندن نظم و امنیت به این ولسوالی منطقه را از وجود جنگجویان گروه طالبان پاکسازی کند.


این آوارگان از گروه طالبان نیز خواستند تا از کشتار مردم بیگناه، غارت خانه‌ها، دکان‌ها و زمین‌های زراعتی مردم دست برداشته و با عاملان آن در صفوف خود برخورد کنند، همچنان هرچه عاجل‌تر زمینه بازگشت آوارگان را فراهم سازند.
آوارگان مالستان از نهادهای حقوق بشری بین‌المللی نیز می‌خواهند که با حمایت از آنان، جلو جنایات جنگی گروه طالبان را بگیرند.
گفتنی است که ولسوالی مالستان ولایت غزنی در (۱۹ سرطان) مورد حمله گروه طالبان قرار گرفت و به تصرف این گروه درآمد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا