آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

بیکاری، فقر، زمستان پیش رو و افزایش بی‌سابقه بهای مواد اولیه در کابل

زمستان پیش رو، از سخت‌ترین زمستان‌های ۲۰ سال گذشته برای مردم ما خواهد بود. در شرایطی که مشاغل تعطیل و قیمت‌ها بالا و قدرت خرید پایین است و ذخایر ناچیز مالی مردم هم فروکش کرده است، زمستان آینده، از فاجعه‌بارترین زمستان‌های کشور خواهد بود

گزارشگران : سید مرتضی محمودی و سید محمد حسین حسینی
همزمان با بیکاری و افزایش فقر، زمستان پیش رو و کمبود شدید نقدینگی در کشور، بهای مواد سوخت و خوراکه نیز به شدت افزایش یافته است. دکانداران و مردم شهر کابل می‌گویند که اگر وضعیت به همین صورت ادامه یابد دولت توجه جدی نکند، قحطی در زمستان آمدنی است.


به گزارش خبرگزاری دید، برای دریافت معلومات دقیق از نرخ مواد سوخت و اولیه امروز پنجشنبه(۲۹میزان) سری زدم به بازار کابل. قیمت تمام اجناس مورد ضرورت مردم افزایش یافته و همه از بیکاری و فقر شکایت دارند.


علی سرور فروشنده گاز و تیل در کابل می‌گوید: واردات کم است و تقاضا زیاد، قبل از حکومت طالبان وزیران و وکلا، با وارد کنندگان مواد سوخت از قبیل تیل و گاز شریک بودند، بانک‌ها بسته است، تاجران نمی‌توانند پول های خود را انتقال بدهند.


به گفته علی سرور، پس از فروپاشی دولت پیشین، خرید و فروش در بازارها تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.
سید ظاهر فروشنده زغال و چوب نیز از نبود خرید و فروش شکایت داشته عامل بلند رفتن مواد سوخت را بسته بودن مرزها و انتقال زغال سنگ به پاکستان می‌داند.


از طرف دیگر، دکانداران شهر کابل از بلند بودن مالیه شکایت داشته و از حکومت می‌خواهند که مالیات را کاهش دهد.
یک تن دیگر از دکانداران کابل، محصول بلند مواد وارداتی، کاهش ارزش افغانی در برابر دالر و وارداتی بود کالا را از عوامل بلند رفتن نرخ ها می‌داند.
او نیز از بسته بودن بانک‌ها و عدم انتقال وجود نقدی شکایت دارد.


به گفته این دکانداران، قبل از فروپاشی دولت پیشین، تاجران روزانه ده‌ها کانتینر کالا وارد می‌کردند، در حالی که اکنون روزانه یک تا دو کانتینر بیشتر وارد نمی‌شود.
از سویی هم باشندگان کابل از حکومت می‌خواهند که نظارت دقیق از نرخ و نوا داشته باشد. آنان می‌گویند که نظارت دقیق وجود ندارد و هر کس به خواست و میل خود روی کالای مصرفی قیمت تعیین می‌کند.


با این حال، سید زکریا راحل موسوی صاحب نظر عرصه اجتماع و سیاست زمستان پیش رو را در بیست سال پسین سخت ترین فصل می‌داند.
موسوی: «زمستان پیش رو، از سخت‌ترین زمستان‌های ۲۰ سال گذشته برای مردم ما خواهد بود. در شرایطی که مشاغل تعطیل و قیمت‌ها بالا و قدرت خرید پایین است و ذخایر ناچیز مالی مردم هم فروکش کرده است، زمستان آینده، از فاجعه‌بارترین زمستان‌های کشور خواهد بود».
او به این باور است که بحران اقتصادی شدیدی در انتظار ملت است: «فروپاشی سیاسی، فروپاشی اقتصادی و اجتماعی هم بود و به همین جهت، ما بحران‌های بسیار گسترده و گوناگونی مواجه خواهیم بود. مشکل اینجا است که به هیچ جا و هیچ کس، امیدی برای عبور دادن جامعه از این وضعیت رقت‌بار وجود ندارد».
این در حالی است که هزاران تن در اثر تحولات اخیر سیاسی بیکار شده و همچنان دارایی‌های ارزی بانک مرکزی نیز از سوی امریکا مسدود شده و افغانستان به آن دسترسی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا