آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

تاجیکستان؛ نهمین نشست قلب آسیا-روند استانبول آغاز شد

نشست مقامات بلندپایه کشورهای عضو نشست قلب آسیا- پروسه استانبول با حضور مقامات افغانستان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.


به گزارش خبرگزاری دید، نشست مقام‌های بلندپایه کشورهای عضو نشست قلب آسیا – پروسه استانبول امروز دوشنبه (۹ حمل) در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان آغاز شد.
در این نشست، مقام‌ها دربارۀ صلح افغانستان و اجماع منطقه‌‌ای بحث و گفت‌وگو می‌کنند.
میرویس ناب، معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان در این نشست از کشورهای منطقه می‌خواهد که برای برقراری یک آتش‌بس در افغانستان، کار کنند.
او افزود: «گروه‌های هراس‌افکن بین‌المللی و قاچاقبران مواد مخدر، تلاش‌های صلح را به‌گونۀ جدی صدمه می‌زنند. با کارگیری از این فرصت، تمامی همکاران منطقه‌ای و جهانی مان، به ویژه کشورهایی را که بر طالبان نفوذ دارند فرا می‌خوانم که برای رسیدن به یک آتش‌بس دایمی و مذاکرات معنادار صلح کار کنند».
او می‌افزاید: صلح تنها در صورتی پایدار خواهد بود که آیندۀ گفت‌وگوهای صلح، یک افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک باشد که در آن تمامی افغان‌ها، زنان، مردان، جوانان، اقلیت‌ها و تمامی اقشار جامعه احساس حفاظت، احترام و شمولیت در تمامی روندهای تصمیم گیری را داشته باشند».
او به این باور است که روند صلح افغانستان، زمینه ساز تصور یک افق تازه برای همکاری‌های منطقه‌ای، اتصال منطقه‌ای و توسعه اقتصادی منطقه است.
از سوی دیگر، خسرو ناظری، معین وزارت خارجه تاجیکستان هم گفته است که کشورهای منطقه از روند صلح افغانستان پشتیبانی می‌کنند.
او افزوده که از دیدگاه ما، تحکیم صلح و ثبات دراز مدت در افغانستان، نیازمند کمک‌های واقعی برای از میان برداشتن مشکلات اقتصادی و اجتماعی است. این کار از بازگشت نهادهای دولتی اثرگذار و ایجاد یک بنیاد پایدار برای توسعه پایدار پشتیبانی می‌کند.
معاون وزارت خارجه تاجیکستان همچنان گفته است که در پس زمینه تحولات سیاسی و نظامی کنونی و اوضاع اجتماعی و اقتصادی افغانستان، ما کاهش امنیت را در منطقه و جهان نیز احساس می‌کنیم. اینها نخست به خطر مداوم هراس‌افگنی بین‌المللی، تندروی مذهبی و قاچاق مواد مخدر وابسته هستند.
او در ادامه می‌گوید: ما حکومت افغانستان و طالبان را فرا می‌خوانیم که برای مصالحۀ ملی و توسعۀ صلح‌آمیز این کشور، مذاکرات صلح را ادامه دهند. در این زمینه، تاجیکستان و همکاران و دوستان منطقه‌ای افغانستان، از یک گفت‌وگوی سازنده میان افغانان پشتیبانی می‌کنند.
قرار است که فردا، روز پایانی نشست قلب آسیا باشد و در آن وزیران خارجه کشورهای عضو این روند و نیز رییس‌ جمهور غنی سخنرانی کنند.
رییس جمهور غنی نیز صبح امروز برای اشتراک در نشست قلب آسیا – پروسه استانبول، به تاجیکستان رفت و قرار است که در کنار دیدار با رییس‌جمهور تاجیکستان و مقام‌های دیگر این کشور، در دانشگاه ملی تاجیکستان سخنرانی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا