آخرین اخباراسلایدشودولت فراگیرسیاستمنطقه

تاجیکستان بار دیگر بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد

خبرگزاری دید: وزیر امور خارجه تاجیکستان می‌گوید که ایجاد حکومت فراگیر که منافع همه گروه‌های اجتماعی و قومی افغانستان را تامین کند، عامل برقراری صلح و ثبات پایدار در این کشور است.

سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوشنبه دیدار کرده و بر ضرورت تقویت همکاری‌های دو طرف در زمینه‌های مورد علاقه متقابل تاکید شد.
وزیر امور خارجه تاجیکستان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین روی امنیت و ثبات منطقه‌ای به‌ ویژه وضعیت افغانستان، تهدیدات تروریستی و افراط‌گرایی تبادل نظر کردند.
این مقام سیاسی تاجیک در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: گسترش دامنه چالش‌های امنیتی نظیر تروریزم و افراط گرایی، جنایات سازمان یافته فرامرزی مانند قاچاق مواد مخدر و اسلحه جای نگرانی داشته و دو طرف در مورد تقویت همکاری‌ها در این زمینه به توافق رسیدیم. همچنین به مسائل امنیتی و ثبات مرزهای تاجیکستان و وضعیت افغانستان توجه زیادی شد. ما از برقراری هرچه سریعتر صلح و ثبات در افغانستان که عامل مهمی در تامین امنیت در منطقه است، حمایت کردیم.
وی ادامه داد: همچنین بر آن تاکید کردیم که ایجاد یک حکومت فراگیر که منافع همه گروه‌های اجتماعی و قومی افغانستان را تامین کند، عامل کلیدی در برقراری صلح و ثبات پایدار در این کشور خواهد بود. یکی از موضوعات مهم حل و فصل سریع اختلاف و کاهش تنش در ولایت پنجشیر از راه اعلام آتش بس و باز کردن راه‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه برای مردم تلقی می‌شود. در این راستا، گفت‌وگوی امنیتی کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا در عالی ترین سطح به عنوان یک سازوکار مهم ارزیابی شد.
جوزپ بورل نیز بر آن اشاره کرد که در نشست دوشنبه در خصوص وضعیت افغانستان بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.
بورل اظهار داشت که اتحادیه اروپا آماده است که در تامین امنیت منطقه آسیای مرکزی سهم بیشتری داشته باشد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کشورهای منطقه جهت ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان قدردانی کرد.
وی تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و اسلحه و مهاجرت را از چالش‌های مشترک برای همه کشورها عنوان کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا