آخرین اخبارافغانستانسیاست

تاکنون اجازه انتقال گندم کمکی هند به افغانستان از سوی پاکستان داده نشده

خبرگزاری دید: بر بنیاد گزارش رسانه‌های هندی، پاکستان تاکنون اجازه انتقال ۵۰ هزار تن گندم کمکی هند را به افغانستان از طریق خاک این کشور نداده است.

هندوستان تایمز روز گذشته گزارش داده است که پاکستان اجازه انتقال گندم کمکی هند به افغانستان را داده بود، اما تاکنون جلو ارسال آن را گرفته است.
براساس گزارش این رسانه‌‌ هندی، پاکستان برای حمل‌ونقل گندم از طریق مرز واگه شروط متعددی را در نظر گرفته و به هند گفته که کل محموله ۵۰ هزار تنی باید در ماه دسمبر حمل شود. اما مسئولان در وزارت خارجه هند گفته‌اند که در حال حاضر روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ کامیون به واگه می‌روند و انتقال ۵۰ هزار تن گندم از طریق این مسیر در مدت کوتاه غیرممکن است.
پیش از این وزارت امور خارجه هند گفته بود که به تاریخ ۳ قوس از جانب پاکستان پاسخ دریافته کرده است که این کشور به هند اجازه می‌دهد تا مواد کمکی را از طریق خاک پاکستان به افغانستان بفرستد. این رسانه به نقل از یک منبع در دولت هند گفته است: «انتقال گندم از طریق بندر واگه هنوز آغاز نشده است، زیرا ما هم‌چنان منتظر شنیدن همه موارد از طرف پاکستانی هستیم».
هندوستان تایمز به نقل از منابع گزارش داده است که رویکرد طرف پاکستان برای هند تعجب‌آور است. به گفته این منابع طا-لبان این موضوع را با توجه به نیاز فوری به مواد غذایی در بحبوحه بحران انسانی در افغانستان با دولت پاکستان در میان گذاشته بودند.
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت سرپرست طا-لبان، در ماه قوس در سفرش به اسلام‌آباد از رهبران این کشور خواسته بود که اجازه ارسال گندم کمکی هند از طریق خاکش به افغانستان را بدهد.
چندی قبل دفتر عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان در توییتی گفته بود که برای مساعدت به افغانستان درخواست اجازه انتقال گندم هند از طریق مرزهای زمینی به افغانستان را داده است.
هند، حکومت سرپرست طا-لبان را به رسمیت نشناخته، اما علام کرده است که با توجه به بحران انسانی به مردم افغانستان کمک خواهد کرد و تا کنون ۱.۶ تن دارو را با یک پرواز چارتر به کابل فرستاده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا