آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

تاکید بر حفظ نظام و اعلام آتش‌بس سراسری؛ همایش«صدای مردم کابل در مورد صلح»

هزاران تن از باشندگان شهر کابل با تجمع در ورزشگاه غازی نسبت به روند صلح موضع خویش را بیان کردند. این همایش زیر نام «صدای مردم کابل در مورد صلح» از سوی مقام ولایت کابل برگزار شده بود.


به گزارش خبرگزاری دید، محمدیعقوب حیدری والی کابل در این همایش گفت که باید از ارزش‌های قانون اساسی کشور در روند صلح پاسداری شود.
به گفته او، آزادی بیان، حقوق زنان، ارزش‌های حقوق بشری، انتخابات، نیروهای ملی دفاعی و امنیتی، نقش تأثیرگذار رسانه‌ها و سایر دستاوردهای کشور نباید در روند صلح به معامله گرفته شود.
همایش «صدای مردم کابل در مورد صلح» قطع‌نامه یازده ماده‌ای را صادر کرده است.
در این قطع‌نامه گفته شده است که نشست صلح قریب‌الوقوع در استانبول یک فرصت بی‌نظیر برای استقرار صلح و ثبات در کشور است و طرف‌ها در جریان مذاکرات جهت رسیدن به یک اجماع و تفاهم همه‌جانبه با حسن‌نیت عمل کنند.


مردم کابل در این قطع‌نامه از اطراف جنگ خواسته است که برای ایجاد فضای مناسب برای مذاکرات و گفت‌وگوهای موفقانه صلح و تقویت اعتماد مردم جنگ‌زده کشور به هر دو طرف، در نخستین اقدام در نشست استانبول روی آتش‌بس دایمی و یا موقتی توافق کنند. طبق این قطع‌نامه، سازمان ملل متحد از این آتش‌بس نظارت کند.
در این قطع‌نامه تأکید شده است که مردم کابل خواهان صلح پایدار، باعزت، همه‌ شمول و قابل قبول برای مردم هستند و از صلحی حمایت می‌کنند که باعث حفظ نظام جمهوریت، نیروهای امنیتی، ارزش‌های قانون اساسی، ارزش‌های دموکراتیک، آزادی بیان، آزادی فعالیت‌های سیاسی، آزادی حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، تقویت حقوق اساسی شهروندی و حقوق بشری شهروندان شود.
مردم کابل هم‌چنان تأکید کرده‌اند که بادرک از تجربه پی‌آمدهای تلخ و ناگوار حاکمیت‌های ایدیولوژیک و بنیاد‌گرای مذهبی، دیگر حاضر نیستند تا به عقب برگردند و تجربه‌های تلخ گذشته را بیازمایند.
در ماده‌ای از این قطع‌نامه از انتخابات به عنوان «تأمین‌کننده اصل حاکمیت مردم بر مردم از طریق نمایندگان انتخاباتی‌شان» و اصل عمده نظام مردم‌سالاری یاد شده است و از کشورهای دخیل در روند صلح و جهت‌های داخلی خواسته شده است که انتقال قدرت صرف از طریق برگزاری انتخابات باز، آزاد، همه‌ شمول، فراگیر، شفاف و دموکراتیک تحت نظر و نظارت مستقیم جامعه بین‌المللی در رأس سازمان ملل متحد، صورت بگیرد.
در ارتباط با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان نیز مردم کابل خواستار خروج مسئولانه و مبتنی بر وضعیت این نیروها شده‌اند.


قطع‌نامه همایش «صدای مردم کابل در مورد صلح» خواهان سهم و تثبیت جایگاه پایتخت‌نشینان در روند صلح شده است.
قطع‌نامه همایش صدای مردم کابل در مورد صلح به حکومت، شورای عالی مصالحه ملی، هیئت مذاکره‌کننده طالبان و نمایند‌گان سازمان ملل متحد و نمایند‌گی‌های سیاسی مقیم شهر کابل فرستاده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا