آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

محمودی:

تا بر پاکستان فشار نیاید، صلح تامین نمی‌شود/ ما در برابر اسلام‌آباد یک پارچه نیستیم

سید علی‌رضا محمودی فعال سیاسی می‌گوید تا زمانی که بر پاکستان فشار کافی وارد نشود، صلح در افغانستان تامین نمی‌شود. او تاکید کرد که علمای پاکستان در بحث جنگ افغانستان با ارتش آن کشور کاملاً هماهنگ است و آن را جهاد اعلام می‌کنند، اما در پاکستان حرام می‌خوانند.


به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی فعال سیاسی در کشور امروز پنجشنبه(۲۰ جوزا) در یک نشست تلویزیونی با اشاره نشست علمای افغانستان، و پاکستان و عربستان در مکه، گفت که پیش از این هم چنین نشست‌هایی صورت گرفته و جنگ افغانستان در آن ناروا خوانده شده، اما گروه طالبان هیچ وقعی به آن نگذاشته‌ است.
به گفته محمودی، طالبان حتا پاسخ این فتواها را نیز نداده‌اند و از زبان سخنگویان این گروه هیچ اعلامیه‌ای نیز در محکومیت ترورهای هدفمند، ترور علمای دینی و خشونت‌ها شنیده نشده است.
او در مورد نشست علما در عربستان گفت، احتمال دارد که این نشست به اشاره امریکا صورت گرفته باشد و در آینده نیز عربستان علاقه دارد که در قضیه افغانستان نقش بیشتری بازی کند و نشستی بزرگتر در پیوند به روند صلح افغانستان محتملاً در این کشور برگزار خواهد شد.
محممودی اما تاکید کرد که اگر جامعه جهانی، امریکا و کشورهای منطقه می‌خواهند که صلح در افغانستان تامین شود، باید بر پاکستان فشار بیاورند و آن را پاسخگو بسازند.
وی در پاسخ به این پرسش که حکومت پاکستان به صورت واضح گفته به دنبال عمق استراتژیک در افغانستان نیست، افزود: تا جایی که ما شاهد بودیم، تمام ساختارهای قدرت در پاکستان در راستای منافع ملی شان هماهنگ و همسو هستند.
به گفته او، علمای پاکستان، احزاب پاکستان، حکومت ملکی پاکستان، ارتش پاکستان و تمام نهادهای این کشور در قبال منافع ملی شان هماهنگ و همسو عمل می‌کنند و هیچگاه دیده نشده که حکومت ملکی پاکستان خلاف آن استراتژی که ارتش آن کشور ترسیم می‌کند، عمل کند.
محمودی اما تصریح کرد که مشکل از ما است چون نتوانستیم یک سقف در محور منافع ملی مان بسازیم ودر زیر آن چتر جمع شویم، احزاب ما خانوادگی و میراثی است، در مدیریت قوای مسلح ما ضعف وجود دارد و نسبت به جنگ و قربانی که سربازان ما به عنوان فرزندان این وطن می‌پردازند، بی تفاوت هستیم.
وی به این باور است که ما نتوانستیم تعریفی روشن از منافع ملی خویش ترسیم کنیم و به جایگاهی که نیاز است نرسیدیم.
سیاست پاکستان و روایت حمدالله محب:
سید علی‌رضا محمودی در مورد این که پاکستان در افغانستان به دنبال چه است، می‌گوید که سیاست و بحث پاکستان در افغانستان کاملاً مشخص است، اسلام‌آباد با حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی به دنبال این است که دولت افغانستان را زیر فشار قرار بدهد تا از هندوستان فاصله بگیرد.
او به سخنان پرویز مشرف نیز اشاره کرده و افزود که مقامات پاکستان حتا به خود اجازه می‌دهند که برای ما تعیین کنند که کدام کشور در کدام شهر ما نمایندگی سیاسی داشته باشد و در کجا نداشته باشد.
محمودی افزود که ما همیشه از پاکستان شاکی بوده‌ایم، ولی اکنون حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور یک روایت جدید خلق کرده و با صراحت لهجه به مداخلات پاکستان در کشورمان پرداخته است، ولی برخی سیاسیون از این حرکت حمایت نکردند و با سفر به پاکستان در واقع موضع نظام را تضعیف کردند.
به باور محمودی، نیاز است تا ما از این روایت جدید یک سقف ایجاد کنیم که حول منافع ملی ما باشد و در محور آن جمع شویم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا