آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

رییس جمهور غنی:

تخریب جمهوریت تخریب آزادی بیان است/ هر والی که خبرنگاران را اذیت کند، فوراً عزل می‌شود

رییس جمهور محمد اشرف غنی در مراسم گرامیداشت از روز ملی خبرنگاران گفت که مبلغ ۸ صد و ۴۰ هزار دالر به منظور پشتیبانی و حمایت بیشتر از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به صندوق حمایت از خبرنگاران اختصاص می‌یابد. او همچنین گفت که هرکسی که جامعه را به سوی تقسیم می‌برد و نظام جمهوریت را تخریب می‌کند، آزادی بیان را تخریب کرده است.

به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور محمد اشرف غنی امروز پنج‌شنبه(۲۸ حوت) که در مراسم گرامیداشت از روز ملی خبرنگاران در ارگ ریاست جمهوری صحبت می‌کرد، آزادی بیان را از ارزش‌های کلیدی خوانده و گفت که باید از این ارزش‌های کلیدی (جمهوریت و آزادی بیان) دفاع شود.

رییس جمهور تصریح کرد: هر کسی که جامعه را به سوی تقسیم می‌برد و نظام جمهوریت را تخریب می کند، یعنی آزادی بیان را تخریب کرده است.

رییس جمهور غنی حمله به خبرنگاران را حمله بر آینده افغانستان خوانده و گفت: ما یکی از جوانترین جوامع در روی زمین استیم، حمله بر آزادی بیان حمله بر آینده افغانستان است.

او همچنین علاوه کرد که مبلغ ۸ صد و ۴۰ هزار دالر به منظور پشتیبانی و حمایت بیشتر از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به صندوق حمایت از خبرنگاران اختصاص می‌یابد.

از سویی هم، رییس جمهور غنی با تاکید بر حقوق زنان در گفت‌وگوهای صلح گفت: حقوق زن افغانستان برایم بنیادی است و بالای حقوق زن افغانستان نباید معامله شود.

او تاکید کرد که زمان‌های معامله بر سر زنان گذشته است و دیگر هیچ کس نمی‌تواند حقوق زنان کشور را به معامله بگیرد.

او در بخشی از سخنانش که اگر قانون اساسی نباشد او هم نخواهد بود، پس صیانت از قانون اساسی در واقع حفظ نظام و دستاوردهای کشور است.

محمد اشرف غنی همچنین در بخشی از سخنان خود اضافه کرد که برای او «مرگ با عزت بهتر از صلح بی عزت است».

آقای غنی گفت که سر می‌دهد اما حاضر نیست که ارزش‌های مندرجه در قانون اساسی کشور را معامله کند.

رییس جمهور غنی از وزارت اطلاعات و فرهنگ و اداره ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست جمهوری خواست که یک جدول تهیه کنند و به خبرنگاران بدهند تا خبرنگاران ادارات دولتی را از نگاه دادن یا ندادن اطلاعات نمره بدهند.

آقای غنی به تمام مسئولان دولتی در ۳۴ ولایت کشور هشدار داد که اگر خبرنگاران را اذیت کنند و آزار بدهند، فرمان عزل شان آماده است.

در این مراسم برای شماری از خبرنگاران پیشکسوت و خانواده‌های خبرنگاران کشته شده مدال اعطا شده و کمک صورت گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا