آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

سفر پنهانی به افغانستان؛

ترامپ از آغاز دوباره مذاکرات با طالبان و کاهش عمده نیروهای امریکایی خبر داد

دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا که در یک سفر کاملاً مخفی وارد افغانستان شده، می‌گوید که مذاکرات را با طالبان از سر می‌گیرد و بیشتر نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور امریکا که امشب( پنجشنبه ۷ قوس) در کمپ نظامی بگرام به مناسبت عید شکرگزاری برای سربازان امریکایی صحبت می‌کرد، خبر داد که که مذاکرات با طالبان از سر گرفته می‌شود چون این گروه علاقه‌مند توافق با امریکا است و همچنان سربازان امریکایی به صورت عمده افغانستان را ترک خواهند کرد.

ترامپ گفت:« طالبان می‌خواهد به توافقی برسد، خواهیم دید که آیا می‌توانند به توافقی برسند یا نه. اگر برسند که رسیدند، اگر نه هم که خب نرسیدند. اشکالی ندارد.»

او هرچند گفت که نیروهایش را به طور عمده از افغانستان خارج می‌کند، اما تصریح نکرد که چند نظامی را در این کشور نگه می‌دارد.

رییس جمهور امریکا گفت در شش ماه اخیر پیشرفت بزرگی در مذاکرات به دست آمده و طالبان هم آتش‌بس می‌خواهند.

او همچنین از اشرف غنی، همتای خود در افغانستان برای صحبت دعوت کرد و رییس جمهور غنی در سخنانی از «اوج فداکاری» سربازان امریکایی در کشورش تشکر کرد.

رییس جمهور غنی نیز به استقبال رییس جمهور ترامپ به کمپ نظامی بگرام رفته است.

رییس جمهور ترامپ ضمن تشکر از اشرف غنی برای سرعت بخشیدن به روند صلح، تاکید کرد که آتش بس برای تامین صلح ضروری است و بدون آن توافقی امضا نخواهد شد.

به گفته خبرنگاران همراه ترامپ، ورود رییس‌ جمهور امریکا به افغانستان دو ساعت پیش انجام گرفته، اما به دلایل امنیتی خبرنگاران اجازه انتشار این خبر را نداشته‌اند و تنها پس از پایان دیدارها، مجوز انتشار خبر صادر شده است.

خبرنگاران همچنین نوشته‌اند که پیش از فرود هواپیمای حامل ترامپ، تمام چراغ‌های داخل هواپیما خاموش شده و گوشی‌های همراه و دیگر تجهیزات خبرنگاران که ممکن بوده سیگنالی صادر کند هم به طور موقت ضبط شده است.

سفر سرزده ترامپ در حالی به افغانستان انجام می‌شود که در چند روز گذشته از دوحه خبر رسید که امریکایی‌ها و طالبان به توافق کلی دست یافته‌اند و همچنان جنرال مارک میلی بلندپایه ترین نظامی امریکا نیز در افغانستان به سر می‌برد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا