آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

ترامپ برای لجبازی با اوباما از برجام خارج شد

براساس یکی از یادداشت‌های فاش شده سفیر سابق بریتانیا در واشنگتن، دونالد ترامپ توافق اتومی را با ایران (برجام) به خاطر لجاجت با باراک اوباما کنار گذاشت.

براساس یکی از یادداشت‌های فاش شده سفیر سابق بریتانیا در واشنگتن، دونالد ترامپ توافق اتومی را با ایران (برجام) به خاطر لجاجت با باراک اوباما کنار گذاشت.
به گزارش روزنامه «میل آن ساندی» سِر کیم داروک تصمیم رییس جمهور امریکا برای خروج از برجام را یک «خرابکاری دیپلماتیک» توصیف کرده بود.
این گزارش می‌گوید که یادداشت بعد از آن نوشته شد که بوریس جانسون وزیر خارجه وقت بریتانیا، در سال ۲۰۱۸ از امریکا خواهش کرد توافق اتومی با ایران را نقض نکند.
براساس آن توافق، ایران محدودیت‌هایی را بر بخش‌های حساس برنامه اتومی خود پذیرفت. توافق به بازرسان بین‌المللی اجازه می‌داد در ازای لغو تحریم‌های فلج کننده به ایران بازگردند.
با این حال، آقای ترامپ می‌گفت که این توافق قدم‌های کافی در مقابل ایران بر نمی‌دارد.
این روزنامه گزارش می‌دهد که بعد از بازگشت آقای جانسون از امریکا، سِر کیم نوشت که به نظر می‌رسد دونالد ترامپ توافق اتومی را «به دلایل شخصی» کنار می‌گذارد چون توافق را باراک اوباما رییس جمهور پیشین، امضا کرده بود.
گفته می‌شود سفیر بریتانیا شکاف در میان مشاوران رییس جمهور امریکا را برجسته کرده و نوشته بود که کاخ سفید یک استراتژی ثابت در مورد اینکه بعد از خروج از توافق چه باید بکند نداشته.
این گزارش می‌گوید که سِر کیم در یادداشتی به آقای جانسون نوشت:«… نیت دولت این است که دست به یک خرابکاری دیپلماتیک بزند، ظاهراً به دلایل عقیدتی و شخصیتی – (چون) این توافق متعلق به اوباما بود.»

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا