آخرین اخباراسلایدشوافغانستان

نیویارک تایمز:

ترامپ به ذخایر معدنی افغانستان چشم دوخته است


روزنامه نیویارک تایمز با نشر گزارشی، نوشته است، ترامپ همان‌گونه که به نفت عراق چشم دوخته بود، به ذخایر معدنی افغانستان نیز چشم دوخته است.
در گزارش نیویارک تایمز آمده است:
«رییس‌جمهور ترامپ پیش از ورود به کاخ سفید، به تلاش امریکا در جنگ عراق نگاهی کرد و با یک راه حل ساده کنار آمد، و آن نگاهی به نفت آن کشور بود.
اما این یک نشانه هشدار اولیه از ظرفیت خود ترامپ برای استراتژی‌های بزرگ بود. او همه‌چیز را با نگاه یک “معامله” می‌بیند، یک توافق طرفدارانه که در آن حتی میراث پیچیده‌ی تعرض ایالات متحده در خاورمیانه می‌تواند به یک “معامله بد” و یک استدلال برای غارت ثروت ملت دیگر باشد.
اکنون به نظر می‌رسد که وی دید مشابهی نسبت به افغانستان دارد، جایی که نیرو‌های امریکایی بیش از ۱۵ سال است که در آنجا مستقر هستند.
با این حال، بر اساس گزارش “نیویارک تایمز” چیزی چشم ترامپ را گرفته است؛ دسترسی به ذخایر معادن افغانستان، که ” ارزش آن یک تریلیون دالر گفته شده است.” حتی در حالی‌که مقامات کاخ سفید بر ماهیت استراتژی جنگ خود افزوده‌اند و در صدد امکان فرستادن سفیر به کابل برای ملاقات با مسئولان معادن هستند. ترامپ کوشش می‌کند به چین اجازه ندهد تا “روزی” ایالات متحده را که از ذخایر بالقوه سود‌آور افغانستان تامین می‌شود، بقاپد.
در همین حال، لورل میلر که تا ماه گذشته نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در امور افغانستان و پاکستان بود، می‌گوید: استفاده از پتانشیل بهره‌برداری از منابع به عنوان یک نقطه فروش برای تعامل نظامی خطرناک است.
بحث در باره معادن همزمان است با تغییر رویکرد رییس‌جمهور اشرف غنی که در زمان حکومت باراک اباما به دلیل فساد گسترده، مقاومت در برابر توسعه سریع صنعت معادن بود، اما با روی‌کار آمدن ترامپ تغییر موضع داد؛ زیرا وی می‌دانست که تنها با امکانات تجاری می‌توان توجه ترامپ را به افغانستان جلب کند.
به اساس گزارش اداره تفتیش ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان(سیگار) محبوبیت ماموریت امریکا در افغانستان از بین رفته است. طوری‌که بیش از ۶۰۰ غیرنظامی در سال گذشته توسط نیرو‌های ناتو به قتل رسیده‌اند و تلفات در میان نیرو‌های امنیتی افغانستان با ۶ هزارو ۸۰۰ کشته، ۳۵ در صد افزایش را در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان می‌دهد.
در همین حال، لورل میلر می‌گوید: من فکر نمی‌کنم تحلیل‌گری وجود داشته باشد که جنگ افغانستان را پیروز بداند. امکان جلوگیری از شکست دولت افغانستان و جلوگیری از پیروزی نظامی توسط طالبان وجود دارد، اما این جنگ تا زمانی‌که به تصمیم‌گیری‌های سیاسی واشنگتن مربوط شود، برنده نخواهد شد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا