آخرین اخباراسلایدشوامنیت و حوادثجهان

شهر مینیاپولیس در آتش؛

ترامپ تهدید به اعزام ارتش و گارد ملی کرد/ حقوق بشر خواستار عدالت است

دونالد ترامپ ریيس جمهور امریکا در واکنش به ادامه ناآرامی‌ها در شهر مینیاپولیس با لحنی تهدیدآمیز از آمادگی ارتش و گارد ملی برای برقراری نظم در این شهر ایالت مینه‌سوتا سخن گفت.


معترضان به خشونت پولیس علیه یک مرد سیاهپوست که روز دوشنبه هنگام بازداشت کشته شد، پنجشنبه شب به یک حوزه پولیس در شمال شهر مینیاپولیس حمله کردند. گروهی از تظاهرکنندگان در جریان این حمله ساختمان کلانتری ناحیه سوم مینیاپولیس را به آتش کشیدند. بنا به اعلام پولیس مینیاپولیس ماموران این حوزه پیش از به آتش کشیده شدن ساختمان محل را ترک کرده بودند.
انتشار تصاویر ویدئویی از مرگ جورج فلوید، مرد سیاهپوست ۴۶ ساله موجی از اعتراض را در امریکا برانگیخته است. کیلی مک انینی سخنگوی کاخ سفید پیش از این گفته بود که دونالد ترامپ پس از مشاهده این تصاویر ویدئویی با پولیس فدرال تماس گرفت تا از انجام تحقیقات سریع اطمینان حاصل کند.
با این حال، رییس جمهوری ایالات متحده پنجشنبه شب به دنبال حمله معترضان به یکی از حوزه‌های مینیاپولیس و بروز درگیری بین تظاهرکنندگان و ماموران پولیس، با انتشار دو توئیت از آمادگی ارتش و گارد ملی برای برقراری آرامش و مقابله با «اراذل و اوباش» سخن گفت.
دونالد ترامپ در انتهای دومین توئیت خود نوشت: «وقتی غارتگری شروع می‌شود تیراندازی هم آغاز می‌شود».
تیم والز فرماندار دموکرات مینه‌سوتا نیز دستوری اجرایی را امضاء کرده است که به گارد ملی ایالات متحده اجازه می‌دهد برای برقراری آرامش در مینیاپولیس وارد عمل شود. قرار است ۲۰۰ مامور پولیس ایالت مینه‌سوتا و تعدادی بالگرد نیز به مینیاپولیس اعزام شود.


تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که جورج فلوید پیش از مرگ از مامور پولیس که زانویش را بر روی گردن او فشار می‌داد، خواسته بود که به او اجازه تنفس بدهد. پلیس مینیاپولیس چهار مأموری را که در ماجرای بازداشت جورج فلوید نقش داشتند، اخراج کرده است. هر چند مقامات ایالتی و فدرال وعده داده‌اند که درباره مرگ این مرد سیاهپوست تحقیق می‌شود، اما عدم تعقیب قضایی عاملان مرگ او خشم ساکنان مینیاپولیس به ویژه سیاهپوستان را برانگیخته است.
فیلونویز فلوید، برادر جورج فلوید خواستار بازداشت «فوری» مأمورانی شده است که در مرگ برادرش نقش داشتند. او ضمن تاکید بر تظاهرات «صلح آمیز» اظهار داشت: «از اینکه می‌بینم مردان سیاهپوست کشته می‌شوند خسته شده‌ام».


میشل باشله کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در واکنش به مرگ جورج فلوید از مقامات امریکا خواست تا به «قتل مردان سیاهپوست غیر مسلح» از سوی پولیس این کشور خاتمه دهند.
خشونت پولیس امریکا علیه سیاهپوستان طی سال‌های اخیر باعث شد که جنبش «جان سیاهپوستان اهمیت دارد (Black lives matter) » در این کشور شکل بگیرد. این جنبش پس از تبرئه عامل تیراندازی به یک نوجوان سیاهپوست در سال ۲۰۱۲ پدید آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا