آخرین اخبارافغانستانسیاست

ترکیه از ادامه حضور مشروط در افغانستان خبرداد

وزیر دفاع ترکیه در رابطه به حضور نیروهای ترک در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور گفته است که اگر متحدان شرایط را فراهم کنند، انقره در کابل می‌ماند.


به نقل از دیلی حریت، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه امروز دوشنبه(۱۷ جوزا) گفته است که انقره می‌تواند نیروهایش را در افغانستان حفظ کند، اما تنها در صورتی که پشتیبانی سیاسی، مالی و لوجستیکی از سوی متحدان تأمین شود.
خلوصی آکار در جریان تمرینات نظامی «گرگ دریا» در پایگاه دریایی آکساز گفته است: انقره در رابطه به این موضوع با ایالات متحده صحبت کرده است که در نشست وزرای دفاع ناتو نیز روی آن بحث شد.
وی با اشاره به تأمین برخی شرایط افزوده است: اگر این‌ها فراهم شود، ما می‌توانیم در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی بمانیم. ما منتظر پاسخ شما در مورد شرایط مان هستیم.
وزیر دفاع ترکیه در ادامه مردم افغانستان را «برادران» خود خطاب کرده و گفته است: هدف تأمین صلح در افغانستان است. ما برادری تاریخی داریم. ما می‌‌خواهیم تا هر زمان که مردم افغانستان بخواهند به آن‌ها کمک کنیم، در افغانستان بمانیم.
آکار در مورد روابط ترکیه و ایالات متحده نیز گفته است: بزرگ ترین مشکل بین ترکیه و ایالات متحده، متحد استراتژیکی که دارای ارزش‌های مشترک بنیادی مانند دموکراسی و حقوق بشر داریم، نه اف-۳۵ است و نه اس-۴۰۰ یا هر چیز دیگر. بزرگ‌ترین مشکل مسئله سازمان تروریستی «پی.ک.ک» و «ای.پی.جی» است.
گفتنی است که تمام نیروهای خارجی قرار است تا ۱۱ سپتمبر افغانستان را ترک کنند.
ترکیه در حال حاضر ۵۰۰ نظامی در چارچوب ماموریت حمایت قاطع در افغانستان دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا