آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستمنطقه

ترکیه بر آتش‌بس جامع برای موفقیت روند صلح افغانستان تاکید کرد

وزیر خارجه ترکیه در نشست قلب آسیا – روند استانبول گفت که برای رسیدن به حل و فصل سیاسی در افغانستان به آتش‌بس فراگیر نیاز داریم.


به نقل از آناتولی، مولود چاوش‌اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در نهمین دور نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو کنفرانس قلب آسیا-روند استانبول درباره تحولات افغانستان گفت که خشونت (در افغانستان) هنوز ادامه دارد. برای دستیابی به راه حل سیاسی به یک آتش‌بس جامع نیاز داریم.
چاوش‌اغلو با تشکر از برگزاری این نشست، تصریح کرد که امنیت و ثبات افغانستان برای همه مهم است.
وی با اشاره به این که ۱۰ سال از آغاز نشست‌های قلب آسیا-روند استانبول گذشته است، اظهار داشت: «این روند هنوز هم جامع‌ترین ساز و کار درباره افغانستان است و این نیز موجب غرور است. نکته اساسی این روند تاکید بر این مسئله است که مشکلات منطقه تنها با همکاری منطقه‌ای قابل حل و فصل است. اقدامات اتخاذ شده از مبارزه با تروریزم گرفته تا گسترش تجارت در چارچوب روند استانبول مهم است.
وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه با تاکید بر اینکه روند تاسیس صلح در افغانستان به مرحله حساسی رسیده است، از قطر به خاطر میزبانی از گفت‌وگوهای میان‌افغانی تشکر کرد و افزود: «توافقی که سال گذشته میان طالبان و امریکا در دوحه به امضا رسید بسیار مهم است. اما به رغم این، خشونت (در افغانستان) هنوز ادامه دارد. برای دستیابی به راه حل سیاسی به یک آتش‌بس جامع نیاز داریم».
وی تاکید کرده است: «اگر چه روند مذاکرات صلح کند است اما این تنها راه موجود برای ایجاد صلح در افغانستان به شمار می‌رود و همه باید از آن حمایت کنند. بر این اساس و با توجه به درخواست طرف افغان برای تکمیل مذاکرات صورت گرفته در دوحه یک نشست با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای مربوطه در ترکیه برگزار خواهیم کرد. امیدوار هستیم که این نشست برای مذاکرات صلح و مشخص شدن نقشه راه پیشروی افغانستان در آینده مفید واقع شود. از قطر و سازمان ملل به عنوان روسای مشترک این نشست نیز تشکر می‌کنم».
وی همچنین افزوده است: «قابلیت بالایی در منطقه برای پیگیری سیاست عدم تعهد و عدم وابستگی وجود دارد. دیدارهای اخیرم با مقامات کشورهای منطقه نشانگر این میل و خواسته میان کشورهای مختلف است. افغانستان نیز یکی از کشورهایی خواهد بود که بیشترین نفع را از سیاست عدم تعهد موجود در منطقه خواهد بود».
گفتنی است که ترکیه در آینده نزدیک میزبان نشستی بزرگ در پیوند به روند صلح افغانستان خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا