آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستگزارش

تغییر دولت امریکا؛ نگرانی‌ها و امیدواری‌ها در افغانستان

گزارش از ضمیر محب و محمد حسین بهرامی/ خبرگزاری دید
به وجود آمدن دولت جدید در امریکا به رهبری جو بایدن، باعث به وجود آمدن امیدها و انتظارها در میان مردم افغانستان شده است. مردم انتظار دارند که رییس‌ جمهور جدید امریکا در باره جنگ و صلح افغانستان تجدیدنظر کند. اما، آیا تجدیدنظر می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری دید، تغییر دولت در امریکا، نگرانی و امیدواری شهروندان افغانستان را بر انگیخته است، نگران از این که روند پیشین از سوی دولت جدید ادامه یابد و امیدوار برای تغییر.
در گزارش حاضر، این پرسش با برخی از کارشناسان روابط بین‌الملل و شهروندان در میان گذاشته شده است.
نوید رسولی باشنده شهر کابل است. او می‌گوید: همه می‌دانند که یک فصل جدید در حکومت امریکا شروع شده است، امیدوار هستیم که پالیسی دولت جدید امریکا در قبال افغانستان تغییر کند.
به گفته او: در بیست سال گذشته افغانستان از هر ناحیه آسیب دیده و کسی نمی‌داند که فردا چه می‌شود، صبح که از خانه می‌برآییم امیدی وجود ندارد که آیا شب باز به خانه برمی‌گردیم یا خیر.
نوید می‌گوید جو بایدن باید در باره افغانستان تجدیدنظر کند: خواهش ما از رییس‌ جمهور بایدن این است که در باره افغانستان به ویژه آشتی با طالبان تجدیدنظر کند و وضعیت افغانستان را تغییر دهند.
او در ادامه توضیح می‌دهد: چرا که چه بخواهیم و چه نخواهیم میان امریکا و افغانستان یک وابستگی وجود دارد، هر شرایطی که در امریکا به وجود می‌آید، طبعا در افغانستان تاثیر دارد.
فضل الرحمن اوریا آگاه مسایل سیاسی به این باور است که آمدن بایدن در رأس دولت امریکا تاثیر مثبتی روی روند صلح می‌گذارد: ‌آمدن بایدن در رأس حکومت امریکا تاثیرات مثبتی روی پروسه صلح دارد، رییس ‌جمهور جدید امریکا توافق‌نامه قطر را از سه جهت ارزیابی می‌کند، امریکا چه کرده، چه نکرده و چه باید می‌کرد.
او می‌افزاید: آن‌ها (دولت جدید امریکا) اعلان کردند که از پروسه صلح قطر به خاطر به دست آمدن یک توافق‌نامه سیاسی و برقراری آتش‌بس حمایت می‌کند.
از سویی هم، او حکومت موقت را برای افغانستان بحران‌زا خوانده و می‌گوید: حکومت موقت نه تنها اینکه راه‌حل بحران نیست، بلکه بحران را در افغانستان عمیق‌تر می‌کند، برای سی سال دیگر جامعه را بی‌ثابت می‌کند، و حکومت جدید که در نتیجه مذاکرات میان‌افغانی به وجود خواهد آمد، حکومت موقت نیست.
ننگیالی فضلی دانشجوی سیاست در یکی از دانشگاه‌های خصوصی است. او می‌گوید: سیاست هیچ کشوری نمی‌تواند به نفع افغانستان باشد، چون آن‌ها به دنبال منافع دولت شان هستند، از موقعیت جغرافیایی افغانستان هر ابرقدرتی استفاده می‌کند، آن‌ها به خاطر کمک به مردم ما نیامده‌اند، به خاطر منافع شخصی شان در کشور ما حضور دارند.
فضلی به سیاست‌ورزان کشور توصیه می‌کند: توصیه من به سیاست‌مداران افغانستان این است که یک‌دست شوند و برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان کار کنند؛ زیرا دل هیچ دولتی برای افغانستان نمی‌سوزد، خود ما می‌توانیم در افغانستان صلح بیاوریم به شرطی که همدیگر را بپذیریم.
محمد نعیم نصرت استاد دانشگاه اما دولت ترامپ را متهم به معامله گری با طالبان می‌کند.
او می‌گوید: دولت ترامپ یک گروه تروریستی را نسبت به مردم افغانستان ارجحیت داد، آنان را به یک گروه سیاسی تبدیل کرد، هرچند دولت جدید امریکا نیز در پی منافع خود است، ولی حتماً در باره آشتی با طالبان تصمیم می‌گیرد.
او می‌افزاید: از قراین برمی‌آید که بایدن در مورد توافق‌نامه قطر تجدیدنظر می‌کند، مشاور شورای امنیت ملی بایدن در تماس تیلفونی با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است که به رییس‌ جمهور بایدن پیش‌نهاد کرده که قضیه افغانستان را از سر بررسی کند.
در همین حال، یک باشنده کابل نسبت به روند صلح و تاثیر آن بر وضعیت زندگی مردم بی‌باور است.
محمد حامد فرازی به خبرگزاری دید گفت: پروسه صلح تاکنون هیچ گونه تاثیری نداشته است، آنچه که تا فعلاً در مورد صلح افغانستان کار شده، ما کوچک‌ترین تغییر و تاثیر آن را در کشور شاهد نیستیم، حتا برعکس خشونت‌ها، جرایم جنایی، قتل و دزدی زیاد شده است.
فرازی نیز سیاست ترامپ در قبال افغانستان را غلط توصیف می‌کند: وضعیت امنیتی در افغانستان شدیداً با یک بحران جدی مواجه است، سیاست ترامپ در قبال افغانستان ناخوشایند بود، اما اکنون مشاور شورای امنیت ملی امریکا به جو بایدن گفته است که سیاست خود را در قبال افغانستان بازبینی کند، امیدوارم چنین شود.
پیش از این، استیف کول نویسنده کتاب معروف «جنگ اشباح» که درباره‌ اسامه بن‌لادن، سازمان سیا، افغانستان و یازده سپتمبر است، نیز گفته بود که «بایدن باید جنگ افغانستان را از سر بررسی کند».

جو بایدن رییس‌ جمهور جدید امریکا از چهارشنبه هفته گذشته که وارد کاخ‌ سفید شد چندین فرمان اجرایی در تضاد با احکام اجرایی دوران دونالد ترامپ صادر کرد. انتظارها بر این است که او در باره توافق‌نامه صلح دوحه و به صورت عموم وضعیت افغانستان نیز تجدیدنظر کند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا