آخرین اخبارفرهنگ و دانش

تقویت«زبان مادری» سبب گسترش دانش در جامعه است

فرهنگیان ولایت بلخ می‌گویند که دولت افغانستان به مسوولیت‌هایش در قبال حمایت و گسترش«زبان مادری» عمل نکرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، عبدالرب جاهد، یکی از فرهنگیان ولایت بلخ می‌گوید: احترام به زبان‌های مادری تمامی باشندگان کشور، از اولویت‌های زندگی اجتماعی بوده و عامل نزدیکی مردم به شمار می‌رود.
به باور وی، دولت مسوولیت دارد تا زمینه رشد تمامی زبان‌های ساکنان کشور را فراهم سازد. اما در ۱۵ سال اخیر با این‌که بیش از ۱۰۰ میلیارد دالر مصرف شده، ولی دولت افغانستان نتوانسته در عرصه‌های مختلف مانند تقویت و گسترش زبان مادری، وحدت ملیت‌های کشور، زدودن جنگ و نا امنی و… کار موثری انجام دهد.
وی از رییس‌جمهور غنی می‌خواهد تا در راستای حمایت و تقویت همه زبان‌های کشور کار کند .
همه‌ساله ریاست معارف بلخ از روز جهانی زبان مادری بزرگ‌داشت به عمل می‌آورد؛ ولی احمد صبغت مستقیم، رییس معارف بلخ می‌گوید: به دلیل مصروفیت‌های زیاد در دیگر عرصه‌های معارف تا هنوز برای تجلیل از این روز تصمیم نگرفته است .
صالح محمد خلیق، رییس اطلاعات و فرهنگ بلخ، در مراسم شب شعری که به مناسبت روز جهانی فرهنگ و زبان مادری برگزار شده بود، گفت: تمامی زبان‌های رایج در کشور رسمی است.
وی رسانه‌ها را یکی از مهم‌ترین ابزارها برای گسترش زبان عنوان نموده و گفت: برای رسانه‌ها هیچ نوع ممانعتی، مبنی بر نشر مطلب به زبان‌های رایج کشور وجود ندارد.
خلیق همچنان گفت: در رادیو تلویزیون ملی کشور به تمام زبان‌های رایج، برنامه نشر می‌شود و نشریه «وطنداران» نیز به تمامی زبان‌ها مطلب نشر می‌کند.
وی، تقویت زبان مادری را عامل گسترش دانش و فرهنگ در جامعه دانست و افزود: تمامی نهادهای غیردولتی نیز مکلفیت دارند تا در این راستا کار کنند.
این در حالیست که در ولایت بلخ، تدریس به زبان مادری از ۴ سال بدین‌سو شروع شده و در برخی ولسوالی‌های این ولایت تدریس به زبان‌های پشتو، ازبکی و ترکمنی جریان دارد. با این حال، کمبود معلمین مسلکی برای تدریس به زبان‌های مادری بخصوص زبان ترکمنی یکی از اساسی‌ترین مشکلات در این راستا است .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا