آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

«تلاش افغان‌ها برای صلح» معرفی شد

کتاب «تلاش افغان‌ها برای صلح- د جمهور رئیس نجیب‌الله او ډاکټر محمدحسن کاکړ تاریخی لیکونه» که مجموعه مقالاتی در پیوند به صلح است، در کابل رونمایی و معرفی شد.


به گزارش خبرگزاری دید، کتاب «تلاش افغان‌ها برای صلح- د جمهور رئیس نجیب‌الله او ډاکټر محمدحسن کاکړ تاریخی لیکونه» امروز دوشنبه(۳۰ حمل) در کابل معرفی شد. این کتاب شامل ۲۳۰ صفحه است.
مقالاتی از اخضر ابراهیمی، نماینده سابق سازمان ملل متحد در افغانستان و نویسندگان و پژوهشگران مطرح کشور هریک داکتر امین احمدی، فاروق اعظم، عبدالکریم خرم، عمر صدر، ظاهر عظیمی، علی محمدی، عبدالحفیظ منصور، محمدعارف منصوری، محمد آصف ننگ و محمد فقیر ودان درباره فرصت‌ها و چالش‌های روند صلح و راهکارها و طرح‌ها برای موفقیت این روند، در کنار مقالات داکتر نجیب و محمد حسن کاکر مورخ مشهور کشور به نشر رسیده است.
جامعه قلب آسیا و بنیاد کاکر در یادداشتی گفته است که برای موفقیت مذاکرات جاری صلح، ضروری است که تحولات تاریخی مشابه، به ویژه مذاکرات صلح حکومت داکتر نجیب‌الله با مجاهدین سابق، بررسی و ارزیابی شود و از تجارب تاریخی درس گرفته شود.
اخضر ابراهیمی در پیش‌گفتار این کتاب، منازعه افغانستان را منحصر به فرد خوانده و تأکید کرده است که برای حل بحران باید از گذشته درس گرفته و به ‌صدای مردم و قربانیان گوش داده شود. اخضر ابراهیمی، تلویحاً کنفرانس بن ۲۰۰۱ را موفق می‌داند؛ اما باور دارد که نبود طالبان و نمایند‌گان اکثریت مردم افغانستان سبب شد که منازعه از سر گرفته شود.
چاپ و نشر این کتاب در مقطع کنونی که روند صلح کشور در مراحل حساسی رسیده، می‌تواند چشم اندازی به آینده با توجه به تجارب گذشته ایجاد کند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا