آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

تلاش بانک جهانی برای آزاد‌سازی ۵۰۰ میلیون دالر کمک‌های مسدودشده به افغانستان

خبرگزاری دید: بانک جهانی تلاش دارد ۵۰۰ میلیون دالر از کمک‌های مسدود‌شده برای افغانستان را آزاد کند.
رویترز به تازگی در گزارشی به نقل از برخی منابع گفته است که این وجوه فقط برای کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان در نظر گرفته شده است.
بر بنیاد این گزارش، قرار است اعضای هیئت مدیره بانک جهانی به‌ طور غیررسمی ملاقات کنند و هدف آن نیز گفت‌وگو در مورد پیشنهادی است که در هفته‌های اخیر با مقامات امریکایی و سازمان ملل متحد مطرح خواهد شد.
این پیشنهاد، تغییر مسیر وجوه از صندوق بازسازی افغانستان (ARTF) است که در مجموع ۱٫۵ میلیارد دالر می‌شود.
با این حال، هنوز چگونگی انتقال این کمک‌ها به افغانستان حل ‌نشده است، زیرا بیم آن وجود دارد که نهادهای مالی درگیر، در معرض تحریم امریکا قرار گیرد.
این منابع به رویترز یادآور شده‌اند که این پول برای رفع نیازهای فوری مراقبت‌های صحی در افغانستان، جایی‌که کم‌تر از ۷ درصد جمعیت آن در برابر ویروس کرونا واکسین شده‌اند، اختصاص می‌یابد.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه گفته است که بانک جهانی پس از انتقال این مقدار پول به افغانستان، روی چگونگی مصرف آن نظارتی نخواهد داشت.
این منبع افزوده است که بانک جهانی می‌خواهد این پول را بدون هیچ نظارت یا گزارشی به سازمان ملل و سایر آژانس‌های بشردوستانه منتقل کند.
منبع گفته است: «در حالی که خزانه‌داری ایالات متحده نامه‌های دل‌پذیر ارایه کرده است که به بانک‌ها اطمینان می‌دهد که می‌توانند تراکنش‌های بشردوستانه را پردازش کنند، اما نگرانی در مورد تحریم‌ها هم‌چنان ادامه دارد و از عبور حتی مواد اولیه از جمله غذا و دارو جلوگیری می‌کند».
از جانب دیگر، منابع آگاه گفته‌اند که بانک جهانی در صدد باز کردن راه میان‌بر برای طالبان است.
گزارش می‌افزاید که کار اولیه روی مبادله بالقوه دالرهای امریکایی برای افغان‌ها انجام شده است تا این وجوه را به افغانستان تحویل دهند.
با این حال، منبع دیگر تأکید کرده است که این برنامه‌ها فقط در حد پیشنهاد است و هنوز اجرا نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا