آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

تلاش برای تامین صلح؛ روایت سفر عطامحمد نور به هند

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در سفری کوتاه به دهلی نو، با مقامات بلندپایه، برخی روزنامه نگاران و تحلیلگران رسانه‌های هندی دیدار و گفت‌وگو نموده و در پیوند به روند صلح، نقش هند در این پروسه، حمایت هند از روند صلح به رهبری دولت افغانستان و حفظ دستاوردهای ۱۹ سال اخیر و اهمیت اجماع منطقه‌ای بحث کرد.


به گزارش خبرگزاری دید، عطامحمد نور روز چهارشنبه هفته گذشته در دهلی نو با اس جی شنکر وزیر امور خارجه، و شرنگلا وزیر دولت هند در امور خارجی دیدار نمود.
همچنان آقای نور در این سفر با سردبیران و روزنامه نگاران ارشد برخی رسانه‌های هندی که دیدار نموده و پیرامون روند صلح بحث کرد.
آقای نور در دیدار با وزیر خارجه هند، وزیر دولت در امور خارجی وو مدیر بخش پاکستان، افغانستان و ایران وزارت خارجه آن کشور بر اهمیت اجماع منطقه‌ای و نقش هند در تسهیل مذاکرات پرداخته و بر حفظ دستاوردهای ۱۹ سال پسین تاکید نمود.


همچنان دیدار آقای نور با مقامات هندی حول محور حضور هند در جمع کشورهای تسهیل کننده صلح، نقش هند در اجماع منطقه‌ای، نقش رهبران افغانستان و طرف‌های تاثیرگذار و حکومت افغانستان در پروسه صلح و پس از آن آتش‌بس، عدم مداخله کشورها در امور افغانستان و حمایت از ارزش‌های اخیر می‌چرخید.
همزمان با آقای نور گلبدین حکمتیار نیز به پاکستان سفر نمود. آقای حکمتیار در پاکستان خلاف مصالح و منافع ملی کشور سخن زده و دولت افغانستان را «اداره کابل» خواند؛ ادبیاتی که گروه طالبان از آن استفاده می‌کنند.
هرچند از آن طرف آقای نور بر حفظ دستاوردهای ۱۹ سال پسین و نظام کشور تاکید کرد، از این جانب حکمتیار به تخریب و سبوتاژ نظام و حکومت افغانستان پرداخت و پاکستان را وطن دوم خویش خواند؛ اظهاراتی که واکنش مشاور رییس جمهور غنی را نیز در پی داشت.

رحمت‌الله نبیل از سیاسیون برجسته کشور در پستی فیسبوکی در رابطه به اظهارات حکمتیار نوشته است که« چهل سال به دستور خانه دوم خانه اول خویش را تباه کرد».
با این حال، آقای نور در راستای پالیسی رسمی نظام افغانستان تلاش کرده که گامی در جهت رسیدن به اجماع منطقه‌ای و تداوم نظام کشور برداشته و صف جمهوریت را تقویت نماید. به باور آگاهان، سفر آقای نور به هند و آجندای دیدارش با مقامات هندی، گامی است برای تحکیم نظام و تقویت موضع قدرت جانب افغانستان در مذاکرات دوحه.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا