آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاستصلح

تلاش تازه پاکستان برای تسلط بر کابل از کانال ترکیه

پاکستان می‌خواهد نیروهای ترکیه جایگزین ناتو و نیروهای امریکایی در افغانستان شود، چنانچه انتظار می‌رود در نتیجه مذاکرات میان‌افغانی و روند صلح جاری، این نیروها افغانستان را ترک کنند


پاکستان با تمدید نیروی اعزامی خلافت رجب طیب اردوغان در افغانستان، به ترکیه برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای کمک می‌کند و سعی در گسترش سلطه‌اش بر کابل دارد.

جنرال ندیم رضا رییس کمیته ستاد مشترک ارتش پاکستان از تاریخ ۲۷ ماه مارچ تا ۲ اپریل از ترکیه دیدن کرد. جنرال یاشار گولر رییس ستاد کل ارتش ترکیه به تاریخ ۳۰ مارچ میزبان جنرال رضا در ستاد فرماندهی کل ارتش ترکیه بود، جایی که دو طرف در مورد همکاری روی چندین پروژه نظامی و موضوعات جئوپلیتیک گفت‌وگو کردند.
گولر در این دیدار به خاطر خدمات رضا در زمینه تقویت روابط پاکستان – ترکیه، جایزه عالی نظامی ترکیه را به وی اعطا کرد. عمده آجندای این سفر پیشبرد منافع مشترک ترکیه و پاکستان در افغانستان بود.
پاکستان می‌خواهد نیروهای ترکیه جایگزین ناتو و نیروهای امریکایی در افغانستان شود، چنانچه انتظار می‌رود در نتیجه مذاکرات میان‌افغانی و روند صلح جاری، این نیروها افغانستان را ترک کنند.
علاوه بر این، پاکستان گفته است که توانسته از طریق شبکه حقانی طالبان را متقاعد کند که به نیروهای ترکیه اجازه ادامه حضور و اعزام نظامیان بیشتر را به افغانستان بدهند.
جنرال رضا همچنین در دیدار با خولوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در مورد متحوا و شکل اعزام قوای مسلح ترکیه به افغانستان و ارائه هر گونه کمک از جانب پاکستان در این راستا اطمینان داده است.
دو طرف همچنین در استفاده موثر از سازمان‌های تروریستی مانند القاعده، داعش و شبکه حقانی برای ایجاد محیط مساعد در افغانستان ایده‌های خود را روی هم گذاشته‌اند.
از سویی هم، کارشناسان مسائل دفاعی نسبت به اعزام تروریست‌های داعش در حال فرار از سوریه به افغانستان توسط ترکیه نگرانی خود را ابراز کرده‌اند.
این امر ممکن منجر به ظهور الگوهایی جدید شود که گروه‌های پاکستانی بتوانند با تروریست‌های داعش همکاری کنند.
انگیزه دیگر سفر رییس کمیته ستاد ارتش پاکستان به انقره ضمن کمک به ترکیه در برنامه هسته‌ای، شامل کردن این کشور به عنوان بخشی از راهرو اقتصادی چین و پاکستان و تسریع ایجاد اتحاد بین چین، پاکستان و ترکیه بود.
پاکستان همچنین در حال هماهنگی با چین و ترکیه برای همکاری در زمینه ساخت هواپیمای جنگنده نسل پنجم است.
ارتش پاکستان پوتانسیل عظیمی را در همگرایی تخصص ترکیه در هواپیماهای بدون سرنشین و تخصص چین در هواپیماهای جنگنده جهت تقویت قدرت هوایی سه کشور می‌بیند.
ظهور محور چین-پاکستان-ترکیه در رابطه با گسترش سلاح‌های هسته‌ای و هماهنگی پاکستان در زمینه افزایش ظرفیت سه کشور قبلاً از سوی رسانه‌ها و ناظران پرداخته شده است.
اردوغان پیش از این ناامیدی خود را در مورد توسعه «بمب اتم خلافت» برای تحقق آرمان‌های نئو-عثمانی‌اش ابراز داشته است و چین و پاکستان با اتهام فروش غیرقانونی موشک و ایجاد یک بازار مخفی گسترش سلاح‌های هسته‌ای مواجه است.

نویسنده

پائول آنتونوپولوس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا