آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

تنش در روابط بحرین و فرانسه؛ چرا منامه از دگراندیشان سیاسی می‌هراسد؟

حکومت بحرین به شدت از این اظهارات و توییت‌های سفیر فرانسه به خاطر افشا شدن سیاست خارجی خویش و همچنان افزایش اعتراض‌ها هراس دارد و نمی‌خواهد افکار عامه در این کشور نه از نزدیکی منامه با اسراییل چیزی بداند و نه نسبت به اختناق سیاسی حاکم اعتراض کند.



یک توییت سفیر فرانسه در بحرین که در اعتراض به وضعیت حقوق بشر در این کشور کوچک خلیج فارس صورت گرفته بود، همچنان اقدام شهرداری پاریس در مورد دادن شهروندی افتخاری به نبیل رجب یک معترض بحرینی، ظاهراً خشم مقامات منامه را برانگیخته است.
سیسیل لونگه سفیر فرانسه در بحرین در ۲۴ جوزا توییت کرده بود:« فرانسه شدیداً از طرز برخورد با مدافعان حقوق بشر و معارضین سیاسی در بحرین احساس نگرانی می‌کند.»
در آن توییت سفیر فرانسه مستقیماً حکم حبس ۵ ساله برای آقای رجب را مورد حمله قرار داده بود.
اکنون پرسش این است که چرا حکومت بحرین از این مسئله شاکی بوده و در اعتراض به آن هیئتی را روانه پاریس کرده است.
پاسخ به این پرسش از دو بعد می‌تواند بررسی شود.
یکی، دیکتاتوری حکومت و وابستگی شدید بحرین به سیاست‌های ریاض.
دوم، ایران هراسی و تلاش برای نزدیک شدن به اسراییل و امریکا.
ظاهراً نبیل رجب به اشتراک بحرین در ایتلاف سعودی در جنگ یمن انتقاد کرده و گفته است که مردم بحرین از کمترین حقوق انسانی و شهروندی برخوردار نیستند و همچنان مخالفان سیاسی حکومت در زندان‌ها شکنجه می‌شوند که این مسئله از دید حکومت آل خلیفه یعنی جاسوسی و وابستگی به ایران.
بحرین کشور کوچکی در خلیج فارس است که زیر چتر حمایتی سیاست خارجی عربستان سعودی به حیات سیاسی خود ادامه می‌دهد و هرنوع انتقاد را از این وضعیت، به معنی مخالفت با اصل نظام و جاسوسی برای ایران تفسیر می‌کند.
موضوع دیگر، ایران هراسی است که در کشورهای عربی دنباله رو عربستان سعودی حاکم است، آن‌ها موجودیت سیاسی خویش را در مخالفت با ایران بنا نهاده و حتا از نزدیک شدن به اسراییل برای مقابله با آنچه از دید آن‌ها تحرکات ایران خوانده می‌شود، دریغ نمی‌کنند.
اکنون می‌رسیم به عمق مسئله بروز تنش در روابط بحرین و فرانسه.
سفیر فرانسه در جمع برخی از دیپلمات‌های غربی اظهار داشت: خاندان آل خلیفه به شدت در حال نزدیک کردن خود به اسراییل است تا از این طریق ضمن بهره‌گیری از شگردهای سرکوب مخالفان از حمایت‌های بی‌حد و حصر امریکا و عربستان برخوردار شود. ما نمی‌توانیم وضعیت نبیل رجب را نادیده بگیریم، زیرا این مسئله به حیثیت فرانسه و روح آزادی‌خواهی در اروپا لطمه می‌زند. جرم نبیل این است که از ایتلاف سعودی و جنگ علیه یمن انتقاد نمود و مسئولان زندان‌ها را به شکنجه زندانیان متهم کرد. همین موضوع و بی‌بهره بودن بحرینی‌ها از کم‌ترین حقوق شهروندی باعث شد تا او در نومبر ۲۰۱۸ به پنج سال حبس محکوم شود.
حکومت بحرین به شدت از این اظهارات و توییت‌های سفیر فرانسه به خاطر افشا شدن سیاست خارجی خویش و همچنان افزایش اعتراض‌ها هراس دارد و نمی‌خواهد افکار عامه در این کشور نه از نزدیکی منامه با اسراییل چیزی بداند و نه نسبت به اختناق سیاسی حاکم اعتراض کند.
قرار بود هیئتی از سوی منامه در اعتراض به این اقدام سفیر فرانسه عازم پاریس شده و اعتراضات شدید بحرین را به فرانسه ابلاغ کند، ولی به دلایلی که هنوز معلوم نیست، سفر هیئت لغو شده است.
آنچه اما برای آینده این کشور کوچک خطیر است، دنباله رو ریاض بودن، اختناق سیاسی و دشمنی پوچ با همسایه تاثیرگذار شمالی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا