آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

واکنش ارگ به اظهارات حکمتیار:

تنها نیروهای امنیتی حق قانونی استفاده از زور را دارند/ اجازه نمی‌دهیم کسی با خشونت داخل ارگ شود

معاون سخنگوی ریاست جمهوری در واکنش به سخنان گلبدین حکمتیار مبنی بر این که در صورت آزاد نشدن زندانیان اعضای حزب اسلامی ارگ را محاصره می‌کنند، گفته است که تنها نیروهای امنیتی و دفاعی کشور حق قانونی استفاه از زور را دارند.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری در واکنش به سخنان گلبدین حکمتیار مبنی بر این که در صورت آزاد نشدن زندانیان اعضای حزب اسلامی ارگ را محاصره می‌کنند، گفته است که تنها نیروهای امنیتی و دفاعی کشور حق قانونی استفاه از زور را دارند.
به گزارش خبرگزاری دید، گلبدین حکمتیار رییس حزب اسلامی امروز یک‌شنبه(۲۶ دلو) در برنامه‌ای که به مناسبت سی‌ودومین سالگرد خروج ارتش شوروی سرخ از کشور برگزار شده بود، هشدار داده که اگر زندانیان حزب اسلامی به زودی بدون قید و شرط آزاد نشوند، ارگ را محاصره می‌کند و قدرت را از رییس جمهور غنی و اطرافیانش می‌گیرد.
دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری اما در واکنش به سخنان حکمتیار، در صفحه توییترش نوشت: «نظام کنونی بر اساس اراده‌ ملت به میان آمده‌ است. مردم به دلیل تجربه‌ تلخ گذشته، در حمایت از این نظام ایستاده‌اند و به هیچ کس اجازه نمی‌دهند که با زور بر آن‌ها حکومت کرده و داخل ارگ شود».
او همچنین افزوده است: «فقط نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حق قانونی استفاده از زور را دارند، هیچ شخص یا گروه دیگری حق استفاده از زور را ندارد».
حکمتیار امروز در سخنرانی خود به مناسبت خروج شوروی از افغانستان حکومت را به عهدشکنی در توافقی‌ که با حزب اسلامی دارد، متهم کرد و گفت که تا هنوز ۳ هزار زندانی حزب اسلامی در زندان‌های حکومت افغانستان قرار دارند.
او علاوه کرد: «تیم ارگ، همان معامله را با حزب اسلامی دارد که رفقای پرچمی و خلقی‌اش داشت و ما ناگزیر هستیم به مبارزه ادامه دهیم».
از سویی هم، حکمتیار ایالات متحده امریکا را به عقب‌نشینی از توافق‌نامه دوحه متهم کرده و گفت: عقب‌نشینی امریکا از توافق‌نامه‌ دوحه هیچ توجیه عقلانی، منطقی و اخلاقی ندارد.
او امضای توافق‌نامه‌ دوحه میان امریکا و طالبان را ضرورت امریکا خواند و گفت که این کشور هیچ انتخاب دیگری جز خارج شدن از افغانستان ندارد.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در اول ماه میزان ۱۳۹۵ خورشیدی موافقت‌نامه صلح ۲۶ ماده‌ای را با دولت افغانستان امضا کرد.
انتظار می‌رفت پیوستن این حزب به روند صلح و کنار گذاشتن مبارزه مسلحانه علیه دولت افغانستان بتواند موجب کاهش خشونت و زمینه‌ساز پیشرفت مذاکرات صلح با طالبان شود. اما حالا پس از چهارسال صلح با حکمتیار نه تنها این که در وضعیت امنیتی کشور تغییری به وجود نیاورده بلکه ناامنی در کشور بیشتر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا