آخرین اخبارایرانجهانسیاست

توافق ایران و امریکا بر سر مذاکرات غیر مستقیم برای بازگشت به «برجام»

به دنبال ماه‌ها کش و قوس، ایران و امریکا روز گذشته بر سر مذاکرات غیر مستقیم با حضور دیگر قدرت‌های جهانی برای بازگشت به برجام به توافق کردند.

به دنبال ماه‌ها کوش و قوس، ایران و امریکا روز گذشته بر سر مذاکرات غیر مستقیم با حضور دیگر قدرت‌های جهانی برای بازگشت به برجام به توافق کردند.
به نقل از یورونیوز، اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در پایان نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام از توافق بر سر پیگیری گفت‌وگوهای خود طی هفته آینده در ویانا خبر داده‌اند. امریکا حضورش در مذاکرات هفته آینده در ویانا را تائید کرده و برای گفت‌وگوی «مستقیم» با ایران نیز اعلام آمادگی کرده است.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مذاکره «غیرمستقیم» در ویانا را «گامی سالم و رو به جلو» توصیف کرد. در مقابل محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگوی «مستقیم» با واشنگتن را «غیرضروری» دانست.
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده البته با لحنی محتاطانه گفت: «اکنون روزهای ابتدایی است و انتظار نداریم فوراً گشایشی صورت گیرد؛ زیرا گفت‌وگوهای دشواری در راه است».
شرکت کنندگان در نشست مجازی روز جمعه بر «تعهد» خود مبنی بر حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تاکید کردند. اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود که محور مذاکرات روز جمعه «بازگشت احتمالی امریکا به برجام» خواهد بود.
ایران و قدرت‌های جهانی در این جلسه مجازی در مورد راه‌های بازگشت به اجرای «کامل» و «موثر» توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ گفت‌وگو کردند. شرکت کنندگان همچنین اعلام کردند که از بازگشت آمریکا به برجام استقبال خواهند کرد.
ایران و امریکا در حالی بر سر گفت‌وگوی «غیرمستقیم» با یکدیگر بر سر بازگشت به برجام توافق کرده‌اند که نزدیک به سه سال از تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق امریکا برای خروج این کشور از برجام می‌گذرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا