آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

نماینده ملکی ناتو:

توافق روی توقف خشونت‌ها در دوحه به مردم اطمینان می‌دهد

در آستانه شروع گفت‌وگوهای میان‌افغانی در قطر، استفانو پونتکوروو نماینده ارشد ملی ناتو در افغانستان می‌گوید جامعه بین‌الملل انتظار دارد توقف خشونت‌ها در صدر آجندای مذاکرات باشد و صلح با عزت تأمین شود.

به گزارش خبرگزاری دید، استفانو پونتکوروو نماینده ارشد ملکی ناتو با اشتراک در گفت‌وگوهایی که به تازگی از سوی انستیتوت جناح در پاکستان دایر شده بود، گفت اکنون در بین کشورهای منطقه این درک قوی وجود دارد که افغانستان صلح‌آمیز به سود منطقه است.

آقای پونتکوروو در این بحث گفته است: «جامعه بین‌المللی انتظار دارد توقف خشونت‌ها در اولویت دستور کار گفت‌وگوهای دوحه باشد تا مردم به این روند و نتایج آن اطمینان پیدا کنند. اما بیش از هر زمان دیگر، باید از صلح آبرومندانه اطمینان حاصل شود. سرمایه‌گذاری در آزادی‌های اساسی، تحصیلات دختران و مراقبت‌های بهداشتی باید حفظ شود».

نماینده ارشد ملکی ناتو با استقبال از لحظه تاریخی گفت‌وگوهای میان‌افغانی، تأکید کرده است که ناتو در کمک به مردم افغانستان برای دستیابی به صلح مصمم است.

وی افزود: «اکنون درک قوی در میان کشورهای همسایه وجود دارد مبنی بر اینکه افغانستان صلح‌آمیز به سود منطقه خواهد بود. هیچ کس نمی‌خواهد ببیند افغانستان دوباره به یک پناهگاه امن برای تروریزم تبدیل می‌شود. ثبات می‌تواند رونق اقتصادی را افزایش دهد».

استفانو پونتکوروو هشدار داد که مردم افغانستان و جهان نظاره‌گر است و اینکه هر کس این فرصت را از دست دهد، آن‌ها فراموش نمی‌کند و نمی‌بخشد.

گفتنی است که گفت‌وگو در مورد صلح در افغانستان با عنوان «گذشتن از باتلاق: تقسیم قدرت و آینده حکومت‌داری در افغانستان» توسط انستیتوت جناح و با حضور نمایندگان افغانستان و پاکستان و سازمان‌های بین‌المللی برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا