آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

توافق پنهانی دوحه؛ طالبان در سال گذشته از پایگاه‌های امریکا محافظت کرده‌اند

سه مقام غربی تأیید کرده است که طالبان بر مبنای یک توافق سری از پایگاه‌های نیروهای خارجی در افغانستان در برابر حملات گروه‌های رقیب یا سرکش محافظت کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری دید، یه مقام غربی که از این موضوع آگاهی داشته‌ به رویترز گفته است که طالبان بر اساس یکی از ضمیمه‌های سری توافق‌نامه دوحه، از پایگاه‌های نیروهای خارجی در افغانستان محافظت کرده‌اند.
وزارت خارجه امریکا در رابطه به وجود چنین ضمیمه سری پاسخ نداده است.
اما دو تن از مقامات غربی گفته‌اند که واشنگتن پیشنهاد طالبان برای محافظت از پایگاه‌های نظامی غرب را در برابر حملات افراد وابسته به داعش پذیرفته‌ است.
این مقامات افزوده‌اند که طالبان با تحقق این تعهد مبنی بر این که از خاک افغانستان برای حمله علیه منافع امریکا استفاده نخواهد شد، می‌خواستند حسن نیت خود را ثابت کنند.
یکی از این مقامات گفته است: آن‌ها یک لایه پوشش، تقریباً شبیه یک حایل، فراهم کردند و به مبارزانشان دستور دادند که در این مدت هیچ سرباز خارجی را زخمی نکنند یا نکشند.
مقامات غربی افزوده است که برای طالبان این مهم بود که توانایی خود را برای کنترول جناح‌های سرکش و متمرد مانند شبکه حقانی نشان دهند. هرچند شبکه حقانی آجندای خود را دارد و سراج‌الدین حقانی دومین فرمانده بلندرتبه در میان طالبان است.
این مقامات گفته‌اند: طالبان حتی به حملات جزئی که از سوی شبکه حقانی و جنگجویان داعش در اطراف پایگاه انجام می‌شد، به سرعت پاسخ می‌دادند.
ذبیح مجاهد سخنگوی گروه طالبان از ابراز نظر در این مورد خودداری کرده، اما گفته است: تا کنون تعهد ما برای حمله نکردن به نیروهای خارجی تا اول می بود. بعد از آن، این که ما حمله می‌‌کنیم یا نمی‌کنیم موضوعی است که روی آن بحث جریان دارد.
در همین حال، فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع کشور در این رابطه گفته است: طالبان با حمله نکردن به نیروهای خارجی و هدف قرار دادن مداوم نیروهای امنیتی افغانستان و غیر نظامیان، نشان داده‌اند که آن‌ها علیه مردم افغانستان می‌جنگند.
گفتنی است که پیش از این نیز بارها از وجود ضمیمه‌های پنهانی در در توافقنامه دوحه میان امریکا و طالبان سخن زده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا