آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

توماس ویست معاون خلیلزاد کیست؟

تعدادی از دوستان پرسیده‌اند که به تازگی توماس ویست که قبلاً دیپلمات، مشاور جوبایدن معاون رییس جمهور اسبق و همچنان رییس پیشین بخش افغانستان و پاکستان شورای امنیت ملی ایالات متحده امریکا بود به ‌حیث معاون خلیلزاد در امور مصالحه افغانستان تعیین شده است، کیست؟

بعضی از دوستان پرسیده‌اند که این شخص چه سیاستی را در افغانستان دنبال خواهد کرد؟
همه می‌دانند که زلمی خلیلزاد کارهای غیر منطقی و غیر قانونی به نفع طالبان انجام داد و حکومت افغانستان را دور زد. نه تنها جوبایدن بلکه تمام جهان می‌دانند که زلمی خلیلزاد جفای نابخشودنی را در افغانستان انجام داده است.
اما تا مدتی که توماس ویست در سیاست‌های افغانستان بلدیت پیدا کند، جو بایدن ضرورت دانسته که با خلیلزاد وظیفه اجرا کند.
شخص توماس ویست یک دیپلمات ورزیده و از اوضاع منطقه و افغانستان آگاهی کامل دارد. توماس ویست از نزدیکان و شخص مورد اعتماد آقای جو بایدن است.
بناءً من فکر می‌کنم آهسته-آهسته صلاحیت مصالحه افغانستان به توماس ویست داده می‌شود و زلمی خلیلزاد کنار زده می‌شود.
در حال حاضر توماس ویست به خوبی می‌داند که خلیلزاد به مردم افغانستان خیلی جفا کرده است و می‌داند که سیاست‌های دونالد ترامپ و زلمی خلیلزاد در مورد دولت و مردم افغانستان خیلی خائنانه و ناعاقبت اندیشانه بوده و زیادتر به نفع طالب و به نفع پاکستان و تروریستان بوده، توماس ویست اوضاع افغانستان را به درستی درک می‌کند و می‌داند که بر مردم و حکومت افغانستان ظلم شده. حالا رهبران افغانستان باید هرچه عاجل تر روابط تنگاتنگ خود را با توماس ویست برقرار کنند و جفا‌هایی را که زلمی خلیلزاد در حق ملت و دولت افغانستان روا داشته بود بر ملا بسازند، تا بالاخره تصمیمی را که شخص توماس ویست در مورد افغانستان می‌گیرد حداقل طالبان از غرور فرعون صفت خود عقب نشینی کنند و منافع ملی افغانستان مد نظر گرفته شود.
قسمی که طالبان ناعاقبت اندیشانه در این فکر هستند که اگر امارت اسلامی یکبار دیگر در افغانستان حاکم شود و مانند گذشته قمچین و دُره زدن آغاز گردد، حتماً در سر تاسر افغانستان صلح برقرار می‌شود، معلوم می‌شود که طالبان در فکر مذاکره و مصالحه نیستند در فکر امارت اسلامی هستند باید دنیا این را بداند.
ما طرفدار صلح هستیم و صلح می‌خواهیم اما نه صلح مزدوری، صلح پاکستانی و صلح تروریست پروری‌.

نویسنده

احمد سعیدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا