آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

توییت‌های خوش‌بینانه خلیلزاد و مجاهد؛ امریکا و طالبان به توافق رسیده‌اند؟

زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان، ذبیح مجاهد سخنگوی گروه طالبان و وزارت امور خارجه آلمان در سه توییت جداگانه از صلح و تلاش برای آن نوشته‌اند.
در این میان توییت سخنگوی گروه طالبان و زلمی خلیلزاد خیلی زیاد شبیه بوده و نشان از این دارد که امریکا و طالبان در مذاکرات شان به توافقاتی دست یافته‌اند.
زلمی خلیلزاد نوشته است:«روز ششم مذاکرات صلح از نشست هفتم، ما پیشرفت‌های خوبی در تمام بخش‌های توافقنامه صلح انجام دادیم: تضمین‌های ضد تروریزم، خروج نیروها، مشارکت در گفت‌وگو و مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس دائمی و جامع.»
در این توییت آقای خلیلزاد تضمین ضد تروریزم، خروج نیروها، مشارکت در گفت‌وگو و مذاکرات میان‌افغانی از موارد مهم است. در این توییت اما از گفت‌وگو میان حکومت افغانستان و گروه طالبان حرفی به میان نیامده است.
همچنان ذبیح مجاهد در توییتش گفته:«امروز مذاکرات در بخش‌های ویژه ادامه یافت.
با توجه به برگزاری نشست بین‌الافغانی، مذاکرات صلح همراه با امریکایی‌ها به دلیل برگزاری نشست بین‌الافغانی به روز هفتم و هشتم جولای به حالت تعلیق درآمده و به تاریخ ۹ جولای ادامه خواهد یافت.
ما از پیشرفت مذاکرات راضی هستیم و امیدواریم نقاط باقی مانده به زودی نهایی شوند. ما تاکنون با مانع جدی مواجه نشده‌ایم!»
سخنگوی گروه طالبان نوشته که این گروه از روند مذاکرات راضی است و با توجه به سابقه شروط طالبان برا مذاکره، به نظر می‌رسد امریکا در خروج از افغانستان چراغ سبز نشان داده است.
وزارت امور خارجه آلمان نیز در مورد نشست میان‌افغانی دوحه توییت کرده و گفته که از این روند حمایت می‌کند. هرچند توییت وزارت خارجه آلمان در مورد مذاکرات طالبان و امریکایی‌ها نیست، ولی مرتبط با روند صلح افغانستان است و از این منظر مهم خوانده می‌شود.
با این همه، گفته می‌شود که در صورت موافقت امریکا و طالبان، حکومت موقت ایجاد شده و قانون اساسی و نظام از نو تعریف خواهد شد.
گفتنی است که گفت‌وگوهای میان‌افغانی دوحه نیز امیدها را برای حاضر شدن طالبان برای گفت‌وگو با کابل بیشتر کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا