آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاستصلح

تکرار انتخابات « گوسفندی» در انتخابات پارلمانی!

چرا باید اعلام نتایج انتخابات چند ماه را در بربگیرد؟ کمیسون‌های انتخاباتی، به ویژه کمیسیون انتخابات باید به این پرسش، پاسخ قناعت‌بخش بدهد.

اختر سهیل- خبرگزاری دید
آنچه در انتخابات پارلمانی واقع شد، بدون شک کم از رسوایی‌های انتخابات ریاست جمهوری نبود و نیست. انتخاباتی که در جهان به انتخابات « گوسفندی» شهرت یافته است. تقلبات گسترده و تخطی‌های انتخابات در انتخابات مجلس نمایندگان در ۲۸ و ۲۹ میزان به قدر کافی از جانب نامزدان و کمیسیون انتخابات اتفاق افتاده است.
بیش از دو ماه وچند روز از برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان در کشور گذشته است. اما هنوز پرونده این انتخابات جمع نشده است. درعین حال، روشن هم نیست که چه زمانی پرونده انتخابات مجلس نمایندگان بسته خواهد شد. بربنیاد تقویم انتخابات پارلمانی، بحث انتخابات مجلس نمایندگان باید در ماه قوس تمام می‌شد که این طور نشده است.
نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان هنوز از جانب کمیسیون انتخابات اعلام نشده است. نتایج ابتدایی حوزه کابل هنوز در گرو کمیسیون‌های انتخاباتی است. باورها بر این است که حکومت در تبانی با کمیسیون انتخابات نتایج انتخابات حوزه کابل را پس از مهندسی همگانی می‌سازد. نهادهای ناظر بر انتخابات روز گذشته یک بار دیگر تاکید نمودند که نتایج پایتخت بایستی اعلام شود.
از قراین و واقعیت‌ها پیدا است که اعلام نتایج انتخابات مجلس نمایندگان به قدر اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری طول خواهد کشید. به یاد داریم که نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ قریب به یک سال زمان برد تا حکومت وحدت ملی شکل گرفت. از بی‌کفایتی کمیسیون انتخابات در آن زمان روند انتخابات حتی پرونده و بازنده نداشت. یعنی حکومتی که شکل گرفت انتخاب مردم نبود.
شماری از کاربران صفحات اجمتاعی فیسبوک درپیوند به اعلام نتایج انتخابات مجلس نمایندگان به رسم اعتراض می‌نویسند که نتایج این انتخابات قرار است با نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اعلام شود.
چرا باید اعلام نتایج انتخابات چند ماه را در بربگیرد؟ کمیسون‌های انتخاباتی، به ویژه کمیسیون انتخابات باید به این پرسش پاسخ قناعت بخش ارایه نمایند. نامزدان انتخابات، احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر انتخابات روی نتایج و نحوه برگزاری انتخابات پارلمانی سخت شاکی‌اند و می‌گویند کمیسیون انتخابات آرای سیاه و سفید را تفکیک نکرده است.
بررسی تخطی‌ها و تقلبات کار ساده‌ای است. نهادهای ناظر بر انتخابات، ناظرین نامزدان، احزاب سیاسی و کمیسیون انتخابات گزارش تخطی و تقلبات انتخاباتی را دارند. آن‌ها در روز های ۲۸ و ۲۹ میزان شاهد برگزاری انتخابات بودند و از نزدیک چگونگی برگزاری این روند را نظارت کردند.
کافی است که کمیسیون‌های انتخاباتی به گزارش ناظرین و شکایات ناظرین رسیدگی و نتایج نهایی این روند را علام کند.
کمیسیون‌های انتخاباتی فراموش نکنند که تاخیر در روند اعلام نتایج نهایی، افزایش بدبینی‌ها خواهد شد و این مسئله برای هیچ آدرس پیامدهای خوبی نخواهد داشت.
قرار است در ۲۹ سرطان سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. کمیسیون‌های انتخاباتی باید هر چه سریع‌تر با بررسی تمام تخطی‌ها و تقلبات انتخاباتی نتایج نهایی را اعلام و پرونده انتخابات را بندند. ادامه تاخیر در روند اعلام نتایج به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. تا این جای کار عملکرد کمیسیون انتخابات فوق‌العاده پرسش برانگیز و مشکوک بوده.
انتظار داشتیم که تجربه بد انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر تکرار نشود که شد. کمیسیون فعلی هر چند پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی بار ها تکرار کرد که این نهاد به انجام یک انتخابات شفاف و سالم باور دارد ولی دیده شد که نه، کمیسیون فعلی دقیقاً به راهی رفت که کمیسیون قبلی در انتخابات ریاست جمهوری رفته بود.
عدالت انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری دور گذدشته هم تامین نشد و به نظر می‌آید که در انتخابات پارلمانی هم خبری از عدالت انتخاباتی نیست. اکنون کمیشنران کمیسیون انتخابات متهم به درخواست پول از نامزدان انتخابات هستند. فساد اداری نیز از شاخص‌های بد انتخابات مجلس نمایندگان است. کمیسیونی که هم متهم به فساد سیاسی است و هم به فساد اداری و رشوه.
با تمام این‌ها آدرسی وجود ندارد که روی کمیسیون‌های انتخاباتی فشار وارد کند تا نتایج نهایی انتخابات را در سایه عدالت انتخاباتی منتشر کند و بیشتر از این منتظر نباشیم.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا