آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

تکمیل مطالعات ساخت بزرگترین میدان هوایی در کشور

مسئولان در اداره هوانوردی ملکی می‌گویند که مرحله مطالعات امکان سنجی بزرگترین میدان هوایی کشور نهایی و هزینه ساخت آن دو میلیارد دالر تخمین شده است.

به گزارش خبرگزاری دید، اداره هوانوردی ملکی می‌گوید که مرحله مطالعات امکان سنجی بزرگترین میدان هوایی کشور نهایی و هزینه ساخت آن دو میلیارد دالر برآورد شده است.
قاسم وفایی زاده رییس اداره هوانوردی ملکی گفته که این میدان هوایی در ولسوالی «محمد آغه» ولایت لوگر ساخته خواهد شد و هزینه ساخت آن توسط دولت افغانستان تامین می‌شود.
این میدان هوایی بزرگترین میدان هوایی افغانستان خواهد بود که تا سال ۲۰۳۵ میلادی ساخت آن تکمیل خواهد شد.

مطالعات فنی این میدان هوایی را شرکت ایتالیایی تیکنیتال اینک ( Technital .inc) انجام داده است.
به گفته آقای وفایی زاده، ساخت این میدان هوایی در اتصال منطقه‌ای، رشد صادارات و رشد اقتصادی افغانستان نقش ارزشمندی خواهد داشت.
مطالعات امکان سنجی این میدان هوایی شامل مطالعات محیط‌زیستی، اجتماعی و اقتصادی از ماه ثور سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود.
آقای وفایی زاده افزوده که این میدان هوایی با تمام امکانات مورد نیاز یک میدان هوایی بین‌المللی ساخته می‌شود که شامل ترمینل بین‌المللی مسافران با ظرفیت حداقل ۱۰ میلیون مسافر در سال و خدمات کارگو می‌شود، ساخته می‌شود. در کنار آن یک بخش فراوری مواد اولیه برای صادارت ساخته خواهد شد که بتواند به گفته او نیاز بازار هوانوردی افغانستان و منطقه را جوابگو باشد.

به گفته آقای وفایی‌زاده، افغانستان در حال حاضر ۶۴ میدان هوایی کوچک و بزرگ دارد که از این میان تنها چهار میدان آن بین‌المللی است. به گفته او، ۱۲ میدان هوایی در حد میدان‌های هوایی منطقه و میدان هوایی محلی و شماری هم در حد خطوط نشست و برخاست هواپیماها است.
رییس اداره هوانوردی گفت که تمام میدان‌های هوایی کشور به بازسازی و بهسازی نیاز دارند. ولی به گفته او اولویت افغانستان توسعه و تجهیز چهار میدان هوایی بین‌المللی کابل، هرات، مزار شریف و قندهار است.
براساس آمارها، درحال حاضر میدان‌های هوایی کشور سالانه ظرفیت جا به جایی حدود چهارونیم میلیون مسافر را دارد که در مقایسه با ده سال پیش ده برابر رشد را نشان می‎دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا