آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

محمودی:

تیم جمهوری با طرح واحد در نشست استانبول شرکت خواهد کرد

سید علی‌رضا محمودی مشاور سیاسی و مردمی شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که یک تیم واحد با یک طرح واحد و هم‌صدا، به نمایندگی از افغانستان در نشست استانبول شرکت خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی مشاور سیاسی و مردمی شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که راه حل جنگ و خونریزی افغانستان صلح است، ولی این صلح به چه قیمت و با چه هزینه تامین شود؟
محمودی می‌گوید که از آغاز پروسه صلح تاکنون به گروه طالبان امتیازات زیادی داده شد تا خشونت‌ها کاهش یابد و با آتش‌بس مذاکرات صلح ادامه یابد، اما جنگ عملاً شدت یافت و هر گونه مذاکره و تفاهم به بن‌بست خورد.
مشاور سیاسی و مردمی شورای امنیت ملی کشور افزود که در یک هفته گذشته گروهی کاری که حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور در آن شرکت داشت، از میان ۳۰ طرح برای صلح یک طرح را نهایی کرده که با آن به نشست استانبول اشتراک شود.

آقای محمودی همچنان گفت: با آن که چند روزی به نشست استانبول مانده و حضور زلمی خلیلزاد نیز بر این تاکید دارد که از آدرس حکومت یک طرح واحد در نشست استانبول ارائه شود.
پیش از این، یک گروه کاری مشترک ۱۵ نفری روی طرح واحد صلح کار کرده و از میان ۳۰ طرح یک طرح را برای نشست استانبول نهایی کردند.
وی افزود که مردم افغانستان امیدوار است که از آدرس حکومت طرح واحد با یک تیم که صدای واحد داشته باشد در نشست استانبول برود و برخلاف نشست دوحه این نشست طولانی نیست پس باید با آجندای مهم در این نشست حضور یابند و این طرح به نفع مردم افغانستان باشد.
مشاور سیاسی و مردمی شورای امنیت ملی در ادامه سخنانش گفت امریکا به طالبان مشروعیت سیاسی داد اما به رغم تمام امتیازات اعطا شده از سوی امریکا، این گروه در نشست صلح هیچ انعطاف نشان ندادند.
حکومت افغانستان در آغاز مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان براساس توافقنامه امریکا و طالبان و به خاطر نشان دادن حسن نیت و تسهیل روند صلح ۵ هزار زندانی این گروه را آزاد کرد که خیلی از این زندانیان آزاد شده دوباره به سنگرهای جنگ برگشتند و علیه نیروهای دفاعی و امنیتی سلاح برداشتند.
به باور محمودی، افزایش حملات گروه طالبان در نقاط مختلف کشور به رغم حضور هیئت سیاسی این گروه در میز مذاکرات صلح، نشان دهنده عدم تعهد و پابندی طالبان به صلح و تامین آرامش در کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا