آخرین اخباراجتماعافغانستانروند صلحسیاست

گروه کاری مشترک جامعه‌ مدنی:

جایگاه فعالان مدنی و زنان در مذاکرات صلح خالی است

گروه کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان می‌گوید که در مذاکرات صلح میان‌افغانی به فعالان مدنی و زنان سهم داده نشده و افراد دیگر با استفاده از نام جامعه مدنی در این نشست شرکت می‌کنند.


به گزارش خبرگزاری دید، گروه کاری مشترک جامعه‌ مدنی امروز یک‌شنبه (۸ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که به‌جای نمایندگان واقعی جامعه‌ مدنی که پرچم‌داران ارزش‌های مدنی و مردم‌سالاری‌اند، افراد «معلوم‌الحال» در نشست‌های ملی و بین‌المللی صلح شرکت می‌کنند.
در اعلامیه آمده است که این «افراد» قطعاً نمی‌توانند از نهادهای جامعه‌ مدنی به‌ عنوان طرف سوم در قضایای کلان ملی، نمایندگی کنند.
گروه کاری مشترک جامعه‌ مدنی افزوده است که نهادهای جامعه‌ مدنی در یک نظام مردم‌سالار به‌عنوان پل ارتباطی میان ملت و حاکمیت و همچنان حامی ارزش‌های مردم‌سالاری نقش تعریف‌شده دارد.
در همین حال، این گروه کاری گفته است که عدم حضور نمایندگان نهادهای جامعه‌ مدنی در مسائل کلان ملی از جمله روند صلح، نگرانی‌ها را در مورد معامله‌ ارزش‌های مردم‌سالارانه و حقوق اساسی شهروندان افزایش داده است.
در اعلامیه آمده است که نهادهای جامعه‌ مدنی خواستار حضور معنادار زنان و حضور گسترده‌ قربانیان و نمایندگان آنان در روند صلح شده‌اند. در اعلامیه تأکید شده است: «از دولت افغانستان که خود را حامی جمهوریت می‌داند، توقع می‌رود که به عناصر و ارزش‌های جمهوریت احترام گذاشته و نقش جامعه‌ی مدنی را در روند صلح افغانستان نادیده نگیرد».
در همین حال، گروه کاری مشترک جامعه‌ مدنی گفته که این نهادها پس از مشوره با اقشار مختلف جامعه، طرح‌ها و بسته‌های پیشنهادی مشخصی را نیز در مورد روند صلح، ترتیب و به عنوان خواست و صدای مردم با شورای عالی مصالحه‌ ملی شریک کرده، اما این شورا به آن‌ها توجه لازم نکرده است.
این گروه کاری افزوده که نهادهای جامعه‌ مدنی از شورای عالی مصالحه‌ ملی به‌ عنوان مرجع مدیریت و رهبری‌کننده‌ صلح دولت، انتظار دارد که در کنار زمینه‌سازی برای حضور نمایندگان واقعی جامعه‌ مدنی در روند صلح، طرح‌ها و پیشنهادهای عملی این نهادها را نیز درنظر بگیرد.
در اعلامیه تأکید شده است: نهادهای جامعه‌ مدنی به عنوان طرف سوم در قضایای کلان ملی، نواقص و مشکلات فرآیندها را با حفظ بی‌طرفی کامل بیان داشته و برای اصلاح آن نیز طرح داده است. انتظار داریم به نقش نظارتی نهادهای جامعه‌ مدنی به عنوان یک نشانی مستقل و بی‌طرف پرداخته شود.
از سویی هم، آنان گفته‌اند که عدم نظارت بر روند مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه‌ قطر، ابهامات زیادی را به‌ میان آورده و در اکثر موارد طرفین موضوعات را به نفع خود بازتاب داده‌اند.
از سویی هم، گروه کاری مشترک جامعه‌ مدنی با اشاره به طرح رییس‌ جمهور غنی برای تأمین صلح در کشور مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام، گفته است که این طرح با واقعیت‌های عینی افغانستان سازگاری ندارد و یک طرح عملی نیست.
در اعلامیه تأکید شده است که بدون آوردن اصلاحات اساسی و معنادار انتخاباتی و اعتمادسازی مردم بر روند انتخابات، رفتن به طرف انتخابات، به‌ جای کمک به ختم جنگ و تأمین صلح، زمینه را برای یک جنگ دیگر مساعد می‌کند.
در همین حال، گروه کاری مشترک جامعه‌ مدنی افغانستان از تمامی طرف‌های صلح و جنگ خواسته است که طرح‌های خود را براساس واقعیت‌های افغانستان و شرایط عینی آن ترتیب و مطرح کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا