آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

عبدالله در دوحه:

جهان بی‌تفاوت نباشد، به طالبان پیام واضح بدهد/ ابهام در بحث صلح بیشتر از این برای مردم پذیرفتنی نیست

خبرگزاری دید: رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که جهان در برابر بحران بی سابقه انسانی در افغانستان بی تفاوت نباشد و به طالبان پیام واضح بدهد. او افزوده که مردم از انتظار کشیدن برای صلح خسته‌ شده‌اند.


داکتر عبدالله عبدالله در نشست مشترک با حضور نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، امریکا، بریتانیا، روسیه، چین، پاکستان، ازبیکستان و قطر در دوحه از جامعه بین‌المللی خواسته است که درباره بحران بی‌سابقه انسانی در افغانستان بی‌تفاوت نمانند و برای طالبان در مورد صلح پیام واضح بدهد.
این نشست با حضور نمایند‌گان کشورهای مزبور امروز سه‌شنبه(۱۹ اسد)، در دوحه پایتخت قطر برگزار شد. عبدالله عبدالله در این نشست با اشاره به نشست قبلی در دوحه گفته است: «چند روز قبل این‌جا در دوحه ۴۸ ساعت با نماینده‌گان طالبان بحث و گفت‌وگو کردیم و روی تسریع مذاکرات و حل سیاسی قضیه با حضور میانجی توافق نمودیم؛ اما طالبان برعکس این تعهد را نقض کردند و جنگ و خشونت را تشدید بخشیدند و حملات تهاجمی خود را به شهرها را آغاز کردند».
رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که جنگ جاری بحران بی‌سابقه بشری را در پی داشته است و صدها هزارتن در نتیجه جنگ‌ها آواره و بی‌جا شده و هزاران تن جان باخته و هزاران تن دیگر زخم برداشته‌اند و «طالبان مرتکب جنایت» شده‌اند.
به گفته رییس شورای عالی مصالحه ملی، در نتیجه گفت‌وگوهای فشرده با طالبان روی قضایای اساسی بحث و تأکید شد تا موضوع محوری حل سیاسی و دست‌یافتن به صلح جامع و همه شمول باشد، اما طالبان آماده‌ بحث روی قضایای اساسی نشدند.
عبدالله عبدالله گفت که جانب طالبان بر اعتمادسازی و رهایی زندانیان خود تأکید داشتند، درحالی که پیش از این رهایی زندانیان به روند صلح و قطع جنگ و خشونت کمک نکرده است.
او از جانب دیگر گفت: «هزاران تن تروریست در کنار حضور دایمی القاعده و دیگر سازمان‌های دهشت‌افگن از جیش محمد گرفته تا لشکر طیبه وارد افغانستان شده‌اند و علیه مردم ما می‌جنگند».
عبدالله عبدالله توضیح داد که پیش از سفر به دوحه با رهبران سیاسی و احزاب کشور دیدار کرده است و همه صلح را اولویت می‌دانند و خواهان حل بحران از طریق گفت‌وگو و مذاکره هستند.
او افزود: «ما آماده هستیم که به بحران جاری نقطه پایان بگذاریم. اما ادامه‌ وضعیت فعلی و ابهام در بحث صلح دیگر برای مردم ما قابل قبول نیست و درباره‌ ادامه این تلاش‌های بی‌ثمر و یک‌جانبه سوال‌های جدی دارند».
رییس شورای عالی مصالحه ملی هشدار داد که خطر فراگیرشدن و خطرناک‌شدن بحران وجود دارد، اما هیچ کشوری به شمول کشورهایی که نمایند‌گان‌شان دور میز حضور دارند، از بحران جاری در افغانستان سود نخواهد برد. او پرسید: «آیا وقت آن نرسیده است که جامعه بین‌المللی برای طالبان در مورد صلح پیام واضح و روشن بدهد؟»
عبدالله عبدالله در بخشی از صحبت‌های خود از طالبان خواست که طرح خود را برای حل سیاسی روی میز بگذارند و حضور میانجی در مذاکرات را بپذیرند و بدانند که بحران جاری راه حل نظامی ندارد. او ابراز امیدواری کرد که در دور بعدی مذاکرات نتایج بهتری به دست آید.
طبق اعلام شورای عالی مصالحه ملی، نمایند‌گان حاضر در نشست دوحه از وخامت اوضاع در افغانستان و تشدید جنگ‌ها ابراز نگرانی کردند، خواهان توقف سریع جنگ شدند و از تسریع تلاش‌های صلح حمایت خود را اعلام کردند. آن‌ها هم‌چنان خواهان از سرگیری سریع مذاکرات صلح، قطع عاجل خشونت‌ها، تشکیل حکومت همه شمول و دست‌یافتن به راه حل سیاسی شدند؛ زیرا به گفته‌ آن‌ها، جنگ راه حل نیست. این نمایند‌گان تأکید کرده‌اند، کشورهای‌شان آماده است در بازسازی افغانستان بعد از صلح سهم بگیرد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا