آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

جو بایدن با ادای سوگند رسماً رییس جمهور امریکا شد

 

مراسم ادای سوگند جو بایدن چهل و ششمین رییس جمهور ایالات متحده امریکا امروز چهاشنبه(۱ دلو) با حضور برخی روسای جمهور گذشته این کشور، مهمانان خارجی و داخلی و مایک پنس معاون دونالد ترامپ برگزار شده و جوبایدن رسماً قدرت را به دست گرفت.

جان رابرتس، قاضی‌القضات ایالات متحده آقای بایدن را سوگند وفاداری داد، در حالیکه دقایقی پیش از وی، کاملا هریس منحیث معاون رییس جمهوری امریکا مراسم تحلیف را به جا آورد.

در مراسم ادای سوگند رییس جمهور بایدن، دونالد ترامپ حضور نداشت و پیش از آغاز مراسم محوطه کاخ سفید را به مقصد کاخ شخصی‌اش در ایالت فلوریدا ترک کرد. ترامپ هنگام سخنرانی‌ پس از ترک کاخ سفید گفته است که او به نحوی برخواهد گشت.

مراسم ادای سوگند بایدن با دلیل شیوع کرونا و بیم از اغتشاش و شورش هواداران ترامپ به گونه محدود و با مهمانان کمتر برگزار شد.

حدود ۲۵هزار سرباز گارد ملی مسئولت تامین امنیت این مراسم را به دوش داشت و همچنان گفته شده که تدابیر شدید امنیتی در شهر واشنگتن دی سی گرفته شده است.

ترامپ نخستین رییس جمهوری است که در هنگام تحویل قدرت، در مراسم سوگند رییس جمهور جدید حضور ندارد.

جریان پخش زنده مراسم سوگند نشان داد که مهمانان سرشناس زیادی وارد ساختمان کانگرس شده و در این مراسم حضور یافتند.

هرچند قبلاً دونالد ترامپ از مایک پنس معاونش خواسته بود که پیروزی بایدن را در کانگرس تایید نکند، اما مایک پنس خلاف خواسته ترامپ به تایید پیروزی بایدن در کانگرس رای داد.

پس از شورش هواداران ترامپ و اشغال ساختمان کانگرس از سوی آنان، جامعه امریکا به شدت شکننده شده بود، اما رییس جمهور بایدن گفت که تلاش می‌کند تا شکاف عمیق جامعه امریکا را ترمیم کند.

هرچند ترامپ از هوادارانش به دلیل درخواست‌های مکرر بایدن و برخی نخبگان دیگر، خواست که خانه بروند، اما هیچگاه شورش آنان را به گونه واضح محکوم نکرده و پیروزی بایدن را نیز تبریک نگفت.

باین حال، قرار است لغو فرمان مهاجرتی ترامپ در مورد مسلمانان و برگشت به توافقنامه پاریس، از نخستین اقدامات جو بایدن به عنوان رییس جمهور ایالات متحده امریکا باشد.

اختلافات با ایران، جنگ تجاری با چین، بحران کووید-۱۹ شکاف‌های عمیق اجتماعی در امریکای پس از ترامپ، توافقنامه با طالبان و مسایل خاورمیانه از میراث‌های ترامپ است که برای آقای بایدن رسیده است.

در این مراسم، نخست کاملا هریس سوگند یاد کرد و سپس جوبایدن. این مراسم با آواز لیدی گاگا که سرود ملی امریکا را خواند آغاز شده و با آواز جنیفر لوپز ادامه یافت.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا