آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

ترامپ:

حاضرم با جمهوری اسلامی بدون قید و شرط مذاکره کنم

دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا گفته است که حاضر است با همتای ایرانی خود «بدون هیچ‌شرط» دیدار کند.



دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا گفته است که حاضر است با همتای ایرانی خود «بدون هیچ‌شرط» دیدار کند.
آقای ترامپ که روز گذشته در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی گفت، اگر ایرانی‌ها بخواهند او هم حاضر با ملاقات با آن‌ها است.
آقای ترامپ در پاسخ به سوالی در باره شرایط‌ش برای دیدار با مقامات ایرانی چند بار تاکید کرد که هیچ شرطی برای چنین دیداری ندارد.
آقای ترامپ گفت:«هیچ شرطی وجود ندارد. اگر آن‌ها بخواهند ملاقات کنند، ما هم ملاقات می‌کنیم . این هم برای کشور خوب است، هم برای آن‌ها، هم برای ما و هم برای جهان.»
دونالد ترامپ این سخنان را در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در باره اقدام‌های پیش روی ایران برای کاستن از تنش‌ها بیان کرد.
ساعتی بعد از این سخنان مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا در مصاحبه‌ای با شبکه «سی ان بی سی» گفت: «اگر ایرانی‌ها تعهد خود را نسبت به تغییرات بنیادی در چگونگی رفتار با مردم خود نشان دهند، از رفتار شرورانه خود بکاهند، قبول کنند که انجام یک توافق هسته‌ای که عملاً مانع اشاعه می‌شود ارزش دارد، در آن صورت رییس جمهور گفته که آماده نشستن و گفت‌وگو با آن‌ها است.»
در همین حال، حمید ابوطالبی از مشاوران حسن روحانی رییس جمهور ایران در واکنش به این سخنان ترامپ در صفحه توییترش نوشت:« احترام به حقوق ایران، کاهش خصومت‌ها، بازگشت به توافق اتومی گام‌هایی است که راه پر دست‌انداز به سوی گفت‌وگو را هموار می‌کند.»
نه قدرت، نه ضعف
آقای ترامپ در ابتدای پاسخش با اشاره با دیدار اخیر با رهبر کوریای شمالی گفت: «وقتی صحبت از احتمال جنگ، مرگ و قحطی و خیلی از مسایل دیگر است، ملاقات هیچ ایرادی ندارد.»
آقای ترامپ گفت:« در حال حاضر آن‌ها در شرایط سختی هستند. من به توافق هسته‌ای با ایران پایان دادم، توافقی که مضحک بود. آن‌ها ممکن است در نهایت بخواهند با ما دیدار کنند و من هم در هر زمانی که آن‌ها بخواهند آماده این دیدار هستم.»
به گفته آقای ترامپ، این دیدار «نه از موضع قدرت خواهد بود و نه از موضع ضعف». بلکه اگر منجر به توافقی «معنی‌دار» شود، کار مناسبی است.»
صحبت‌های آقای ترامپ در حالی بیان شد که تا برقراری مجدد دور نخست تحریم‌های امریکا که شامل صنایع موتر سازی و فلزات گران‌بها مانند طلاست، تنها یک هفته باقی مانده است.
آقای ترامپ در ابتدای سخنانش از کشورهای جهان خواست با افزایش فشار بر ایران، این کشور را ترغیب کنند تا به «رفتار مضر» خود پایان دهد و از همراهی ایتالیا با امریکا در این رابطه استقبال کرد.
آقای ترامپ قبلاً هم برای گفت‌وگو با رهبران ایران ابراز علاقه کرده است.
او روز ۱۲ جولای پس از شرکت در نشست رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو- در بروکسل، با اشاره به اختلاف امریکا و ایران گفته بود:« می‌دانم آن‌ها با مشکلات فراوانی مواجه هستند و اقتصادشان در شرف سقوط است، اما من این را به شما می‌گویم که روزی به من تیلفون خواهند زد و خواهند گفت که بیایید توافقی بکنیم.»
اما تاکنون نشانه‌ای از پاسخ مثبت ایران دیده نشده است.
بهرام قاسمی سنخگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به آن اظهارات گفت که احتمال این که دونالد ترامپ روزی به تهران زنگ بزند و خواهان مذاکره شود وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا