آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانحقوق بشرروند صلح

کمیسیون مستقل حقوق بشر:

حدود ۱۴ درصد کل جمعیت کشور معلول است/ جایگاه آنان در روند صلح تثبیت شود

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید ۱۳.۹ درصد کل جمعیت افغانستان افراد دارای معلولیت است و جنگ و ماین‌های کنار جاده‌ای، از جمله عوامل عمده معلولیت شناخته شده است.


به گزارش خبرگزاری دید، کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز یکشنبه(۸ حمل) گزارش خود را تحت عنوان «وضعیت حقوق بشری افراد دارای معلولیت در افغانستان (۱۳۹۹)» منتشر کرده که بر مبنای آن حدود ۱۴ درصد کل جمعیت کشور را افراد معلول تشکیل می‌دهد.
بر اساس یافته‌های این تحقیق، ۱۳.۹ درصد کل جمعیت کشور، یعنی ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۸۰۰ نفر، افراد دارای معلولیت می‌باشند.
گزارش می‌گوید: این رقم در سال ۱۳۸۴ به ۲.۷ درصد کل جمعیت کشور می‌رسید؛ بنابراین در جریان ۱۴ سال تعداد اشخاص دارای معلولیت ۱۱.۲ درصد افزایش‌یافته است.
بر بنیاد این تحقیق، ۶۹.۳ درصد افراد، دارای معلویت فیزیکی از نوع نقص عضو و ۱۹.۵ درصد، معلولیت حسی فیزیکی هستند. معلویت بیولوژیکی و میتابولیزمی، معلولیت ذهنی و روانی نیز از جمله سایر معلولیت‌ها می‌باشد.
این گزارش جنگ و ماین‌های کنار جاده‌ای را عوامل نخست معلولیت در کشور دانسته است.
در گزارش آمده است: علت معلولیت ۶۲۷ تن (۴۱.۷٪) از مصاحبه‌شوندگان، جنگ و ماین‌های کنار جاده بوده است.
مصرف خودسرانه دارو، حوادث ترافیکی، عدم رعایت تدابیر ایمنی در محل کار و زندگی، عدم تطبیق واکسین، عدم مراقبت زنان در دوران بارداری از جمله علت‌های دیگر معلولیت در کشور می‌باشند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر در ادامه خواستار تثبیت جایگاه اشخاص دارای معلولیت در روند صلح شده و پایان جنگ و برقراری آتش‌بس را برای جلوگیری از روند رو به افزایش ضروری می‌داند.
معلومات آماری این تحقیق، افزون بر دیتابیس اداره قضایای کمیسیون که در آن به ۱۵۶ قضیه استناد گردیده، به‌ وسیلۀ تحقیق میدانی در ۲۲ ولایت کشور به دست آمده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا