آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلسیاست

حضور امریکا و استبداد سیاسی در افغانستان

این رژیم، راه‌های برون‌رفت از وضع موجود را بروی شهروندان خویش درحال مسدود کردن است، سازو کارهای انتخاباتی را دور زده است، شناسنامه‌ها را به گروگان گرفته و به هیچ‌وجه به فکر راه‌اندازی یک انتخابات شفاف و سالم به نفع مشروعیت و مردم سالاری نیست.


حالا که در سایه حمایت امریکا از رهبری ناکار آمد و تمامیت‌خواه حکومت توافقی، در قطار دیکتاتوری‌های دنیا قرار گرفته‌ایم، دوباره این اعتراض نمادین را به دست نشر می‌سپارم.

نامه سرگشاده عنوانی آقای دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا

جناب آقای رییس جمهور!
ما در جغرافیایی به نام افغانستان زندگی می‌کنیم که شاهد حضور نیروهای شما هفده سال قبل از امروز بود.
در روزهای نخستین حضور سیاسی-نظامی شما در افغانستان، نوعی خوشبینی نسبت به آینده بابت تحقق دموکراسی، آزادی بیان، رفاه اقتصادی، عدالت اجتماعی و حق تعیین سرنوشت مردم به دست خود شان به وجود آمده بود که متاسفانه با سیاست‌ها و برنامه‌های چند پهلوی شما نسبت به مردم افغانستان و منطقه در باب مبارزه با تروریزم، مواد مخدر و افراطگرایی به یاس مبدل گردیده است.
مداخله صریح و شرم‌آور خارجی به شمول امریکا، در کج کردن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر افغانستان و به قدرت رسانیدن اشرف غنی احمدزی، این واقعیت را در ذهن مردم ما محکم کوبید که قدرت‌های بزرگ، گاهی دروغ‌های بزرگ می‌گویند چون شما منحیث داعیه‌داران دموکراسی و حق تعیین سرنوشت مردم به دست خودش، دموکراسی را به پای منفعت خیلی ناچیزتان در محضر عام قربانی کردید.
بحث‌های مبارزه با تروریزم، مواد مخدر، مساله حقوق بشر و تامین فضا برای تطبیق عدالت مباحث فربهی است که درین مقال نمی‌گنجد اما به یک نقطه مهم که همه محورهای دیگر حول آن می‌چرخد توجه جناب عالی را معطوف می‌دارم.
علی‌الرغم آن‌که می‌دانید معضل قدرت در افغانستان حل ناشده باقی مانده و یگانه راه برای برون‌رفت ازین معضل، تقسیم آن به طور تدریجی مانند هرجای دیگر تا رسیدن به یک ساز و کار جامع و قابل قبول حقوقی است، دیده شده از آغاز تا امروز نسبت به این مهم پروژه‌ای عمل کرده‌اید تا آنچه متناسب به جایگاه شما و درخور حال ماست.
دموکراسیی که به واسطه حمایت سیاسی و مالی شما در افغانستان در بیشتر از یک‌ونیم دهه به تجربه گرفته شده بود با به قدرت رسیدن اشرف غنی احمدزی به واسطه حمایت صریح شما به بُن‌بست و شکست منتهی و
امروز مردم ما زیر سایه یک رژیم خودکامه و توتالیتر حیات ننگین و وحشتناکی را تجربه می‌کنند که در هیچ حوزه به حد اقل نیازهای شان دست‌رسی ندارند.
حق حیات، حق کار و حق آزادی‌های سیاسی و فعالیت‌های مدنی شان در هاله‌ای از تبعیض طاقت‌فرسا و خسته‌کن که از بالا اعمال می‌شود، گیر کرده است.

رژیم تحت‌الحمایه شما در افغانستان، این‌که با شرکای خود چه روز و حالی دارد به کسی پنهان نیست؛ ولی شما و مردم دنیا شاهد بوده‌اید که این رژیم خودخواه و مغرور به تاسی از حمایت همه‌جانبه شما، شب‌هنگام به چادرهای تحصن‌کنندگان مدنی یورش برده و سفاکانه و ناجوانمردانه تعداد کثیری را به گلوله بست و با وسایط زرهی زیر گرفت.
این رژیم، راه‌های برون‌رفت از وضع موجود را بروی شهروندان خویش درحال مسدود کردن است، سازو کارهای انتخاباتی را دور زده است، شناسنامه‌ها را به گروگان گرفته و به هیچ‌وجه به فکر راه‌اندازی یک انتخابات شفاف و سالم به نفع مشروعیت و مردم سالاری نیست.
رژیم حاکم، زیر عناوین ظاهراً آراسته و خوب در صدد تحکیم پایه‌های شبه‌-دیکتاتوری خود است که به نحوی، در زد و بندهای اخیر داخلی با شرکای خود، حتی از موضع‌گیری یک جانبه سفارت شما در کابل نیز به نفع خود بهره برداری کرد.

جناب آقای ترامپ!
به نمایندگی از مردم افغانستان، از جناب عالی توقع دارم تا اگر دموکراسی امریکایی برای کشورهایی چون افغانستان همین است که در نهایت از دلش دیکتاتوری چون غنی بیرون می‌آید، لطفاً این تحفه خویش را پس بگیرید.
زیرا همه‌روزه شما با حمایت یک‌جانبه ازین رژیم غیر ملی و غیر دموکراتیک، خود را در برابر مردم افغانستان قرار می‌دهید که در نهایت به نفع حضور و منافع شما در افغانستان و منطقه نیست.
مردم ما امروزه میان دو استبداد، در حال خرد و خمیر شدن‌اند. یک طرف استبداد حکومتی و دیگر استبداد ناشی از افراطی‌گری نیروهای متخاصم با نظام جمهوری اسلامی افغانستان.
هرچه این دو استبداد در افغانستان عمر می‌کند و به طول می‌انجامد، مسئولیت شما منحیث شریک استراتژیک افغانستان، سنگین‌تر می‌شود و روزی حتماً و ناچار به پاسخگویی در برابر دنیای مدرن و دموکراتیک خواهید بود.

برنا صالحی
۲۶ دلو ۱۳۹۶ هجری شمسی
کابل _ افغانستان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا