آخرین اخبارافغانستانفرهنگ عامهفرهنگ و دانش

حفظ آبدات تاریخی و احیای میراث‌های فرهنگی، اولویت دولت افغانستان

ارزش‌های دینی و فرهنگی اساس جامعه و نظام سیاسی ما را مستحکم می‌سازد و با توجه به این ارزشمندی، دولت افغانستان همواره در راستای حفظ آبدات تاریخی و احیای میراث‌های فرهنگی تلاش نموده و سرمایه‌گذاری در این بخش را در اولویت‌های کاری خویش قرار داده است.


دولت افغانستان در مورد درخواست مؤسسه احیای میراث‌های فرهنگی(ARCH) مبنی بر حفظ میراث های فرهنگی افغانستان در جریان گفت‌وگوهای صلح، توجه جدی مبذول خواهد کرد.
چنانچه دولت افغانستان همواره تاکید داشته است که دستاوردهای دو دهۀ پسین در مذاکرات صلح از جمله حمایت دوامدار از نیروهای امنیتی و دفاعی و حفاظت از حقوق زنان هیچگاهی معامله نخواهد شد، در کنار این موارد، میراث‌های فرهنگی و حفاظت از آن در جریان مذاکرات صلح و پس از آن، مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.
دولت افغانستان در یک اقدام بی‌پیشینه ترمیم و مرمت آبدات تاریخی را بحیث آثار ارزشمند فرهنگ و تمدن دیروز این سرزمین در سطح کشور آغاز کرده است.
در این اواخر دولت بودجۀ اولین مرحله سروی و بازسازی منار پنجم مصلای هرات را تخصیص داد و پلان دارد که در مرحلۀ دوم، برای ترمیم اساسی آن به کمک همکاران بین‌المللی امکانات مالی نیز فراهم کند.

قابل ذکر است که دولت افغانستان از سال ۲۰۰۱ الی ۲۰۱۴ میلادی به تعداد ۱۵۹ آبدۀ تاریخی را به همکاری نهادهای غیر دولتی ترمیم نموده و از سال ۲۰۱۴ تا اکنون بنابر هدایت رییس جمهور، توجۀ ویژه در زمینۀ حفاظت از میراث‌های فرهنگی کشور صورت گرفته است.
در این میان به تعداد ۱۶۱ آبدۀ تاریخی توسط وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ و شهرسازی و اراضی، ادارۀ حمایتی و عملیاتی انکشاف ملی ریاست جمهوری، ادارۀ زون پایتخت، نمایندگی ادارۀ یونسکو در کابل، بنیاد فرهنگی آقاخان، مؤسسات فیروز کوه، اچکو و هافو نیز ترمیم گردیده‌اند.
به همین ترتیب ۱۸ آبدۀ تاریخی از سوی ادارۀ حمایتی و عملیاتی انکشاف ملی ریاست جمهوری تحت مرمت قرار دارد که کار شش آبدۀ آن از جمله قصر دارالامان، مقبرۀ شاه امان الله خان غازی در ننگرهار، تهکوی قصر حرمسرا در ارگ، منار معارف ولسوالی پغمان، قصر امان الله خان واقع ولسوالی مقر ولایت غزنی و مقبرۀ پاچا خان در ولایت ننگرهار، تکمیل شده است.
قابل یادآروی است که به تعداد ۷ آبدۀ تاریخی که شامل قصر جبل‌السراج و تخت استالف در ولایت پروان، قصر تاج بیک در کابل، دیوار احاطه تپۀ کلوله پشته، گدام های تاریخی ولایت هرات، قصر شاهی جلال‌آباد و قصر بالا باغ ولسوالی پغمان می‌باشد، احیا و زیر مرمت قرار دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا