آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

حمایت حامد کرزی از طرح ایالات متحده در روند صلح افغانستان

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور در مصاحبه‌ای از طرح پیشنهادی اخیر ایالات متحده امریکا برای توافق میان دولت و طالبان استقبال کرده و آن را فرصتی برای رسیدن به صلح دانست. کرزی این مطلب را در مصاحبه با آسوشیتدپرس بیان کرده است.


به گزارش خبرگزاری دید، حامد کرزی گفته که پس از دهه‌ها جنگ و درگیری، خود افغان‌ها نیز «برای رسیدن به صلح عجله دارند» و مشتاق آغاز روند بهبودی این ملت هستند.
واشنگتن به تازگی طرح صلحی را به طرفین این گفت‌وگوها پیشنهاد داده است که یک نسخه از آن در اوایل هفته جاری به دست خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز رسید.
کرزی اعلام کرد که طرح صلح پیشنهادی ایالات متحده شامل مفاد مهمی است که با برخی بازنگری‌ها از سوی هر دو طرف این مذاکرات، می‌تواند به ایجاد صلح در افغانستان کمک کند.
با این وجود انتظار می‌رود برخلاف نگاه خوش بینانه‌ای که آقای کرزی به طرح واشنگتن دارد، این طرح با مخالفت جدی اشرف غنی رییس جمهور کنونی و همچنین گروه طالبان روبرو شود. به‌ ویژه آنکه آقای غنی با ایدۀ ایجاد یک «دولت موقت» به عنوان بخشی از یک دوره گذار مخالف است و آن را تلاشی برای کاهش قدرت خود می‌داند.
برخی از اقدامات و دیدگاه‌های گروه طالبان نیز ممکن است با برخی مفاد این طرح همچون نقش عمومی زنان مغایرت داشته باشد.
آنچه دولت جدید ایالات متحده بر آن تاکید دارد، ضرورت اقدام است. بر همین اساس آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده اخیراً در نامه‌ای که به همراه پیش‌نویش این طرح برای اشرف غنی فرستاده بود، اعلام کرد که ضروری است طرف‌های درگیر در افغانستان راه حلی مسالمت آمیز برای پایان دادن به این جنگ بیست ساله پیدا کنند؛ جنگی که نزدیک به ۱ تریلیون دالر برای ایالات متحده هزینه داشته است.
کرزی همچنین اما افزود که مخالف عقب‌نشینی نیروهای امریكا و ناتو در اول ماه می است و هشدار داد كه این کار باعث ایجاد هرج و مرج خواهد شد. وی گفت که این هم به نفع کابل و هم واشنگتن است تا در قبال موضوع خروج نیروها از افغانستان مسئولانه عمل کنند.
آقای کرزی گفت: «این هم برای امریکا و متحدان امریكا و هم برای كسانی كه در ۲۰ سال گذشته در افغانستان درگیر بوده‌اند، بسیار مهم است که مسئولانه عمل کنند و کاری را انجام دهند که منجر به برقراری صلح پایدار شود. بنابراین خروج مسئولانه یا ماندن مسئولانه در یک افغانستان صلح آمیز هر دو موضوعی است که باید آنها را با دقت مورد بررسی قرار دهیم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا