آخرین اخبار

حواشی جالب سفر رولا غنی به پاریس

رولا غنی، بانوی نخست کشور در کنفرانس نکات جالبی را یادآور شدند: به عقیده وی عیسوی بودن وی کدام مشکلی در افغانستان نیست. به این ترتیب وی غیرمستقیم شایعات مبنی بر گرویدن وی به دین اسلام را تکذیب کرد. «خانم اول» در مورد فعالیت‌های خود برای کمک به زنان در موارد مختف، زنان زندانی، مبتلایان به مواد مخدر، مریض‌ها، زنان در بخش‌های هنری… مفصل صحبت نمود…



رولا غنی و یا به گفته خودش «بی بی گل» و سرانجام «بی بی جان» که باز هم به گفته ایشان حالا افغان‌ها او را «مادر بزرگ» خود می‌دانند، امروز در انستیتوت علوم سیاسی پاریس که زمانی دانشجوی روابط بین‌المللی بودند، با دانشجویان و عده‌ای از مهمانان فرانسوی و افغانی دیدار کردند. سپس در ضیافت شام در مقر سفارت افغانستان مهمان وی بودیم.
رولا غنی، بانوی نخست کشور در کنفرانس نکات جالبی را یادآور شدند: به عقیده وی عیسوی بودن وی کدام مشکلی در افغانستان نیست. به این ترتیب وی غیرمستقیم شایعات مبنی بر گرویدن وی به دین اسلام را تکذیب کرد. «خانم اول» در مورد فعالیت‌های خود برای کمک به زنان در موارد مختف، زنان زندانی، مبتلایان به مواد مخدر، مریض‌ها، زنان در بخش‌های هنری… مفصل صحبت نمود. این فعالیت‌ها را در حالتی انجام می‌دهد که هیچ بودجه‌ا‌ی در اختیار ندارد و فقط ۱۰ نفر به حیث مشاور با ایشان کار می‌کنند. ایشان گفتند که با اقشار مختلف زنان ملاقات می‌کند، ولی از محوطه ارگ نمی‌تواند بیرون شود(ولی ارگ ۴۰ ساختمان دارد و بزرگ است و به زندان شبیه نیست) در جایی ایشان یادآورد شدند که شوهر ایشان برای مصرف برخی از کمک‌های خارجی با او مشورت می‌کند(مانند کمک عربستان سعودی برای آسیب‌دیدگان یک حادثه طبیعی). وی در باره مهاجرین افغانی(۱۵۰۰۰۰ در سال ۲۰۱۶) اظهار داشت که آن‌ها از اقشار متوسط جامعه‌اند و توان پرداخت ۱۰ هزار دالر را به قاچاقچیان دارند. در مورد مذاکره افغانستان با اتحادیه اروپا برای برگشت مهاجرین اظهار داشتند، در حالی‌که وزیر مهاجرین هیچ کاری انجام نداد، معاون وی خانم…….(اسم‌شان را یادداشت نکردم) همه کارها را پی‌گیری نمودند. جواب خانم رولا به یک جوان افغان که اظهار داشت که دلش می‌خواهد برود افغانستان خدمت کند، با صراحت جواب داد که بیاید پیش او به ارگ و از مشاور خود درخواست نمود که با آن جوان در تماس شود.
در ختم بیانات ایشان سفیر لبنان در چند کلمه گفت تا چه حد مردم لبنان به او افتخار می‌کنند. جلسه با کف‌زدن‌های ممتد دانشجویان پایان یافت.
این بود خلاصه از بیانات رولا غنی که ممکن نیست وی در افغانستان با چنین صراحتی صحبت کند و تا جایی که ممکن بود، آن را به طور خلاصه عیناً با دوستان در میان گذاشتم.
از صفحه داكتر كريم پاكزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا