آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

محمودی:

حکومت حسن‌نیتش را در روند صلح نشان داد/ امریکا هم به این باور رسیده که طالبان متعهد نیستند

سید علی‌رضا محمودی از چهره‌های سیاسی کشور می‌گوید که حکومت با رهایی ۵ هزار زندانی طالبان حسن نیتش را در روند صلح نشان داد. او افزود که امریکا پس از یک سال به این نتیجه رسیده که گروه طالبان به تعهداتش پابند نبوده است.

به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی از چهره‌های سیاسی کشور امروز یکشنبه(۳حوت) گفت که طالبان اراده‌ای به مذاکرات و صلح ندارد و افزایش خشونت‌ها در کشور نشان دهنده رابطه این گروه با القاعده و گروه داعش است.
آقای محمودی در رابطه به مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان می‌گوید که حکومت افغانستان به حسن نیتش را در روند صلح با رهایی ۵ هزار زندانی طالبان نشان داده است، ولی طالبان که طرف اصلی مذاکرات با امریکا بودند، اراده‌ای برای صلح ندارد.
این چهره سیاسی می‌گوید که بعد از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان، حکومت افغانستان با آزادی پنج هزار زندانی طالبان و فرستادن هیئت مذاکره کننده به دوحه، اراده‌اش را برای صلح در کشور نشان داده است.
آقای محمودی افزود، در حالی که باید دور دوم مذاکرات میان حکومت و طالبان در دوحه آغاز شود، ولی متاسفانه طالبان هیچ علاقه‌ای به این مذاکرات ندارند و اعضای مذاکره کننده این گروه درگیر سفرهای خارجی شان بوده و گاهی به تهران و گاهی مسکو می‌روند و دیپلماسی منطقه‌اش خویش را به پیش می‌برند.
محمودی با اشاره به توافق میان امریکا و طالبان گفت: زلمی خلیلزاد در اوایل امضای توافقنامه صلح بر حکومت افغانستان فشار وارد می‌کرد که باید زندانی‌های این گروه آزاد شود و حکومت به تعهدات صلح پایبند باشد، ولی آنچه امروز شاهد آن هستیم بهانه جویی طالبان و فرار این گروه از مذاکره است که مقامات امریکایی باید بر طالبان فشار وارد کند تا به تعهدات مذاکرات صلح پایبند باشند.
او در ادامه افزوده است، با آنکه مرحله اول مذاکرات صلح در دوحه به خوبی سپری شد، ولی بعد از آن گروه طالبان باورمند به صلح و حل معضله افغانستان از طریق مذاکره نیستند. طبق توافقنامه امریکا و طالبان این گروه باید رابطه‌اش را با گروه‌های خارجی و تروریستی قطع می‌کرد، اما افزایش خشونت‌ها نشان دهنده رابطه این گروه با القاعده و داعش است.
آقای محمودی افزود: عملکرد طالبان بعد از آغاز مذاکرات صلح، بیشتر با خشونت همراه بوده و افزایش خشونت‌ها در کشور نشان دهنده رابطه این گروه با القاعده و داعش است.
وی همچنان گفته است که اگر اراده منطقه‌ای و جهانی برای حمایت از صلح در افغانستان وجود داشته باشد که در راس آن حکومت افغانستان باشد، ملت افغانستان شاهد صلح خواهد بود. پروسه صلح باید جدی گرفته شود اگر طالبان بیش از این به جنگ ادامه بدهند هیچ راهی جز دفاع از مردم افغانستان وجود نخواهد داشت.
آقای محمودی می‌گوید که حکومت افغانستان اراده ثابت برای رفتن به میز مذاکره دارد، ولی طالبان جنگ را تحمیل کرده‌اند و اگر این روند ادامه داشته باشد همه مردم افغانستان علیه این گروه برای دفاع از خودشان ایستادگی خواهند کرد.
گفتنی است که مقامات حکومت افغانستان همواره از عدم اراده گروه طالبان برای مصالحه سخن می‌زنند. روز گذشته حمدالله محب مشاور امنیت ملی نیز تاکید کرد که گروه طالبان اراده‌ای برای تامین صلح در کشور ندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا