آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

خروج امریکایی‌ها از افغانستان پیچیده‌تر می‌شود

به گفته کارشناسان، خروج نیروهای باقی مانده امریکایی و حدود ۷ هزار سرباز ناتو و متحدان طی یک و نیم ماه آینده تقریباً ناممکن است، هرچند مقامات امریکایی می‌گویند که این گزینه هنوز روی میز است


در ماه فبروری ۲۰۲۰، دولت ترامپ توافقی را با طالبان امضا کرد که پس از حدود ۲۰ سال حضور نظامی، امریکا باید نیروهای خود را تا اول ماه می از افغانستان بیرون کند. حدود یک سال بعد، دولت بایدن هنوز هم در حال بررسی پایبندی به این توافق‌نامه است که برمبنای آن ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی دیگر باید در هفته‌های آینده از این کشور خارج شوند.
اما بر بنیاد گزارش‌ها، تعداد نظامیان امریکایی که از سوی وزارت دفاع آن کشور اعلان شده، کامل نیست. روز گذشته، نیویارک تایمز گزارش داد که ۱ هزار سرباز دیگر نسبت به آنچه اعلان شده، در این کشور حضور دارد.
به گفته یک مقام ارشد امریکایی، شمار اعضای خدماتی، واحدهای مشترک عملیات‌های ویژه که برای سی‌آی‌ای و پنتاگون کار می‌کنند و برخی واحدهای موقت و انتقالی از قلم افتاده است.
همان‌طور در گزارش آمده است، این از قلم افتادگی استراتژیک یک روش عام و مناسب قوه مجریه است تا از نظارت عموم در جنگ‌های طولانی پسا-۱۱ سپتمبر جلوگیری شود. سخنگوی پنتاگون در پاسخ به سئوالی در مورد یک هزار نیروی اضافی گفت: «از سوریه تا یمن تا مالی، ایالات متحده اغلب جزئیات نیروهای نظامی را به سی‌آی‌ای یا سایر نهادها می‌دهد و اعلان می‌کند که این اطلاعات محرمانه است و به طور علنی حضور آن‌ها را تأیید نمی‌کند. به لطف این پراکندگی نیروهای روی کاغذ، به طور رسمی، ما هنوز ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز داریم».
شمار واقعی نیروها همچنین تصمیم بایدن را برای خروج کامل نظامیان پیچیده‌تر می‌کند، از آن‌جا که اگر اول ماه می همچنان مهلت خروج باقی بماند، وزارت خارجه باید بیشتر از یک سوم نظامیان را خارج کند. به گفته کارشناسان، خروج نیروهای باقی مانده امریکایی و حدود ۷ هزار سرباز ناتو و متحدان طی یک و نیم ماه آینده تقریباً ناممکن است، هرچند مقامات امریکایی می‌گویند که این گزینه هنوز روی میز است.
بر مبنای توافق ترامپ، ایالات متحده باید تمام نیروهای خود، از جمله پرسونل ملکی و غیردیپلماتیک، پیمان‌کاران امنیتی خصوصی، آموزش‌دهندگان، مشاوران و پرسونل پشتیبان را در عوض قطع روابط طالبان با القاعده و آغاز گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان از این کشور خارج کند. جمعه گذشته، دولت افغانستان توافق کرد در کنفرانس صلح ترکیه که به پیشنهاد وزیر خارجه امریکا قرار است در ماه اپریل برگزار شود، شرکت کند.
از وقتی ترامپ توافق‌نامه فبروری ۲۰۲۰ را امضا کرد، ایالات متحده توانست حدود ۹ هزار و ۵۰۰ سرباز را از افغانستان خارج کند، هرچند رهبران نظامی از سال ۲۰۱۶ بدینسو گفته‌اند که ۸ هزار و ۴۰۰ تا ۸ هزار و ۶۰۰ نیرو برای حمایت از قوای مسلح افغانستان در عملیا‌ت‌های ضدتروریزم نیاز است. ماه گذشته، گروه مطالعاتی افغانستان در گزارشی بیان کرد که حفظ ۴ هزار و ۵۰۰ سرباز برای تأمین منافع امریکا تحت شرایط فعلی کافی خواهد بود.
با این حال، پس از جان باختن ۲ هزار و ۳۰۰ نظامی و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ پیمان‌کار امریکایی و هزینه ۲ تریلیون دالر پول مالیات‌دهندگان، جنگ داخلی طولانی افغانستان هنوز ادامه دارد. روز جمعه، انفجار موتر بمب طالبان در شهر هرات، جان ۷ تن را گرفت و در اوایل هفته جاری، طالبان مرکز یک ولسوالی را در فاریاب تسخیر کردند. دولت افغانستان در جریان این حمله بارها خواستار کمک نظامی ایالات متحده شد، اما این کمک اعطا نشد.

نویسنده

مت استیب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا