آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانگزارش

خشک‌سالی در بامیان؛ قیمت مواشی پایین آمده، علف‌چرها خشک است

در اثر عدم برف باری در زمستان سال گذشته و نبود باران‌های مناسب بهاری خشکسالی حاد در ولایت بامیان دامنگیر مردم شده و باشندگان و مسئولان ادارات محلی این ولایت شاکی هستند.

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید
در اثر عدم برف باری در زمستان سال گذشته و نبود باران‌های مناسب بهاری خشکسالی حاد در ولایت بامیان دامنگیر مردم شده و باشندگان و مسئولان ادارات محلی این ولایت شاکی هستند.
به گزارش خبرگزاری دید، خشکسالی که در سال روان دامن‌گیر کشور شده، روی زندگی روستاییان چه در بخش نبود محصولات زراعتی و چه در بخش پایین آمدن قیمت مواشی و تلفات آن، اثرات منفی گذاشته است.
بامیان در میان ولایاتی است که وضعیت خشکسالی آن در حد نورمال قرار دارد.


سید انور رحمتی والی بامیان اما می‌گوید یکی از مشکلات عمده که در بامیان با آن مواجه هستیم خشکسالی است و تلاش داریم تا کمک‌های فوری را به آسیب دیدگان برسانیم.
در ولایت بامیان خیلی از روستاها است که از آب برف و باران زمین‌های زراعتی شان را آبیاری می‌کنند. قریه سربلاق‌ها و اورزاغ‌ها یکی از نمونه‌های این قریه‌جات است که به هیچ رودخانه وصل نیست و از آب برف که از ده‌ها کیلومتر دورتر مدیریت می‌شود، استفاده می‌کند. با کاهش برف باری در زمستان گذشته مشکلات زیادی برای باشندگان سربلاق‌ها پیش آمده است.
محمد حسینی یکی از باشندگان محل به خبرگزاری دید‌ می‌گوید که پیش از این در این فصل تمام تپه‌های سربلاق سرسبز بود و چراگاه‌ها برای استفاده آماده، اما امسال علفچر نیست و قیمت مواشی به شدت افت کرده است.


حسینی می‌افزاید که چمن سربلاق ها که تنها منبع استفاده برای مواشی شان است در وضعیت بسیار بد قرار دارد و احتمال خشک شدن آن زیاد است.
او می‌گوید که مردم سربلاق‌ها بیشتر للم کشت می‌کنند ولی امسال به دلیل نبود باران و برف مردم خیلی کم کشت کرده‌اند.
والی بامیان نیز در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری دید داشت گفته بود که خشکسالی یکی از چالش‌های عمده ولایت بامیان است که مردم در خیلی از ولسوالی‌ها با کمبود علوف مواجه شده است.
یعقوب یکی دیگر از باشندگان ولسوالی یکاولنگ می‌گوید خشکسالی باعث شده است که قیمت مواشی به شدت پایین بیایید و ارزش خود را از دست بدهد. او می‌گوید یک گوسفند که قبلاً بالای ده هزار افغانی فروخته می‌شد فعلاً کسی آن گوسفند را به نصف قیمت هم نمی‌خرد.


ولایت بامیان یکی از ولایات زراعتی کشور است که باشندگان آن اکثراً به زراعت و دامداری مصروف هستند.
کچالو نیز یکی از فرآورده‌های مهم ولایت بامیان است که آن هم در سال روان با کمبود آب مواجه بوده و زارعین را نگران ساخته است.
شماری زیاد از باشندگان محل با ابراز نگرانی از خشکسالی می‌گویند که امسال هیچ امیدی به فروش کچالو ندارند؛ زیرا اگر آب نباشد کچالو رشد نمی‌کند و کچالویی که خرد باشد در بازار هیچ ارزش ندارد.
این دهاقین از وزارت زراعت و آبیاری می‌خواهند تا اقدامات فوری را برای پیش گیری از سوختن کشتزارهای کچالو و گندم مردم روی دست بگیرند.
در همین حال، اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت چند روز پیش به خبرگزاری دید گفت که اقداماتی برای مبارزه با خشکسالی اتخاذ شده و به دهقانانی که آسیب می‌بینند کمک می‌شود.
آقای رستمی افزوده بود که برای دامداران نیز علوفه توزیع خواد شد. با این حال، هنوز معلوم نیست که وزارت زراعت چه زمانی کمک‌ها را آغاز خواهد کرد.
فاریاب، بادغیس، هرات و جوزجان چهار ولایتی است که با خشکسالی حاد مواجه بوده و اوضاع آن بحرانی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا